Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1673 ggr
CelsiusT
5/8/12, 6:39 PM

Klickerträna sambon

Jag tycker min sambo har en superirriterande grej som han gör. Direkt han kommer hem från jobbet så lägger han ifrån sig sina grejer på matbordet, med grejer menar jag; plånboken, 2st mobiltelefoner, handsfree till telefonerna, nycklar (husnycklar, bilnycklar osv), posten (som oftast bara är skräp och borde slängas direkt istället) och ibland lite andra småprylar.

Jag är oftast mitt upp i matlagningen och ska till att duka, eller iband har redan dukat. När han breder ut sina grejer på bordet så tar det ju upp en massa plats vilket resulterar i att det måste plockas undan innan middagen (jag tycker dessutom att man inte har dessa saker på matbordet när man ska äta då det både är lätt att man spiller och det ser illa ut).

Jag har försökt att be honom plocka undan det och då hamnar det ofta på stolen under bordet *suck*. Har försökt att be honom lägga grejerna på en annan plats (och sagt var han får lägga dom istället). Ibland så hamnar dom nästa dag på den nya platsen och då brukar jag uppmärksamma det positivt. Men så nästa gång så hamnar dom på matbordet igen. Jag blir så trött på detta.

Hur ska jag klickerträna honom att lägga grejerna på rätt ställe? Detta är ju rakt av en beteendemodellering, han är ju inte motvillig att lägga dom där jag önskar utan det är ju bara att han inte kommer ihåg, eller vad det nu är.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[Northbridge]
5/8/12, 6:45 PM
#1

Har ni något i hallen ni kan lägga sakerna på, t.ex ett bord? Nycklar kan ju hängas lätt upp i en "nyckellåda" eller läggas i en liten 'skål' i t.ex hallen. Tror att han kan ha det behovet av att behöva lägga saker någon annanstans, så fort han kommer hem. Kanske för att han är så trött? Obestämd Vet själv hur det är liksom, men det gör ju ändå inte saken bättre att förstöra för sambon liksom..
Mitt enda tips är väl att göra något liknande så kanske han inser? Det behövs ju inte startas gräl bara för att du irriterar honom likadant, utan det kan ju mer bli en övning på att han ska förstå.

CelsiusT
5/8/12, 7:10 PM
#2

#1 Jo men jag har ju visat honom var han kan lägga sakerna istället. Gett honom ett alternativt beteende men han använder det bara någon enstaka gång och sedan är han tillbaka i rutinen att lägga det på matbordet.

Het ärligt så tror jag inte på att det fungerar att "irritera honom tillbaka". Om jag skulle lyckas irritera honom på ett liknande sätt så tror jag ändå inte att han slutar lägga sina saker på matbordet. Det handlar inte om att han inte förstår att han ska lägga det någon anann stans utan det handlar om att det nya beteendet måste betingas. Det är alltså en ren beteendemodellering vi pratar om och jag (som van klickertärnare) kopplar direkt till att klickerträning vore en av dom bästa lösningarna.

Jag funderar på vilken del det är som brister. Gissar på att det är både förstärkningsfrekvensen och förstärkningskvaliteten. Det blir ju inte så många upprepnignar då det bara sker en gångom dagen, sedan gäller det ju dessutom att jag ska vara närvarande och hinna med att belöna. Men jag vet inte om det är fel belöningsvariant jag använder.

När man är irriterad är inte bästa tillfället att lära in en ny rutin.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PetraKarin
5/9/12, 9:20 AM
#3

Hehe jag känner igen detta så väl. Trots att jag insett att vanan hos sambon är stark och jag väl bara får acceptera det och själv flytta på grejerna när han inte kommer ihåg så blir jag lite irriterad när det är en så simpel sak.

Jag tolkar det som att han (min sambo alltså) lägger grejerna hellre på matbordet eller skrivbordet eftersom han ändå har ett annat "ärende" där och går direkt dit när han kommer hem utan att ens se den fina hallbyrån med lättåtkomlig nyckelhängare. 
Det kanske är något sådant du borde fundera över, att det msåte finnas något med "den rätta platsen" som fångar hans uppmärksamhet direkt när han kommer in så att det blir naturligt för honom att lägga grejerna där istället för att fortsätta hålla i dom och bära med dom till matbordet.


CelsiusT
5/9/12, 1:00 PM
#4

#3 Min sambo ställer kylväskan på golvet vid byrån där jag önskar att han lade grejerna på, håller i grejerna när han bär undan arbetskläderna (har "klickat" in detta och fått honom att hänga undan dom i förrådet istället för att slänga dom på golvet i hallen), går extra bort till matbordet för att lägga ifrån sig grejerna för att sedan gå bort till mig och hälsa på mig.. *suck* Han håller i dom hela den vägen trots att han kunde lagt ifrån sig dom med en gång för att sedan gå omvägen bort till bordet och lägga ifrån sig.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: