Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1128 ggr
WornOut
2012-06-10 20:42

Tröttnar

Jag klickar med min katt.. och hon är ju som sagt, en katt!

Det kan gå hur bra som helst och hon är med och försöker göra rätt och till och med erbjuda trick ibland! Men så tröttnar hon efter någon minut eller två och går och lägger sig på golvet någonstans eller sitter och slickar sig ovanligt intensivt och länge, som i protest! Kan "locka" tillbaka henne med target eller så, men det dröjer inte länge innan hon tröttnar igen.
Oftast tröttnar hon rätt fort när vi försöker lära oss nya grejer.. när hon inte förstår! Men även annars..

Inte tillräckligt motiverande godis?

Annons:
PetraKarin
2012-06-11 08:38
#1

Det kan va godiset jag. Men jag tror att det helt enkelt så är att hon inte vill mer än någon minut. Så kör fler gånger per dag istället, men försök lära dig att avbryta innan hon tröttnar så att hon alltid tycker det är kul.
En annan sak kan vara att sänka kriterierna, att hon som du säger slickar sig när hon inte förstår kan bero på att du går för fort fram.


Chieko
2012-06-13 21:03
#2

Jag tänkt också som #1 att du kanske ska sänka kriterierna. Det brukar vara det man läser att man ofta missar på, att man väntar på att djuret ska lyfta tassen, när man kanske kan börja klicka för att den bara ändrar viktfördelning eller liknande.

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

[Highonbluetomorrows]
2012-06-19 02:10
#3

När min ena katt inte förstår vad jag menar så går han och lägger sig. Det hände exempelvis igår när jag började träna ett nytt trick med honom och jag sedan bad min sambo att fortsätta. Det blev för mycket på en gång (både att vi bytte vem som tränade och att han skulle lära sig nytt). Då lägger de av!

Sen har jag också en katt som helt enkelt tröttnar efter en stund - han tycker helt enkelt inte att godiset är tillräckligt kul att tramsa runt för ;).

Så det gäller att fundera över vad katten egentligen säger dig. Ha väldigt små krav och öka dem långsamt också. Shejpa gärna fram beteenden som #2 skrev.

WornOut
2012-06-21 22:08
#4

Tack för tipsen! Det här med att shapea/shejpa? tror jag inte riktigt funkar sådär överdrivet bra för min kisse.. Har gjort så med några trick, men då känns det som att hon tröttnar ännumer, hon erbjuder en, två saker, sen skiter hon i det :P

Men absolut, jag ska sänka kriterierna :)

Upp till toppen
Annons: