Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1529 ggr
IdaKw
11/5/13, 10:12 PM

Fotgående, tips.

Ja, det är så att jag under en tid försökt ALLT (Nästan) till att försöka lära min labbetik på 1.5 år att fot, och inte sitta snett. Jag har försökt att gå bredvid en vägg så att hon inte kan vara sne, ge godis på "andra sidan" osv osv, hon svänger sig så hon till slut sitter framför mig, eller så backar hon, backar backar och backar när vi är vid väggen. 

Hon förstår antagligen inte vad jag vill, men jag tycker inte jag är otydlig (vilket jag antagligen är), men jag visar och klickar när det funkar (väldigt sällan) 

Tänkte om någon har något tips :)

Annons:
reverse
11/5/13, 11:59 PM
#1

Har du händelsevis någon inspelning på hur det ser ut. Kan vara lättare för oss att komma med tips om vi ser dels hur hon gör och dels vad du gör. 😉 Det är inte för att kunna leta fel för att få dig att känna dig dålig, utan för att kanske kunna se var det brister och hjälpa dig att ta dig därifrån. När det kör ihop sig med något moment eller trick så kan det ofta vara så att man blivit lite hemmablind.

 //Lina

Cahira
11/6/13, 1:11 AM
#2

Belöna med vänsterhanden så dras inte hunden över till högersidan. 😉

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
11/6/13, 1:13 AM
#3

Och, du kan backa i träningen och hålla godisen framför nosen och klicka då hunden är rak, eventuellt från stående först och sen få till sättande. Gör om, gör rätt, liksom. :) 

Du kan även träna klossträning så hunden får mer kontroll på vart bakvagnen är. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
11/6/13, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vart har du belöningen? Märker stor skillnad på min hyperaussie när jag belönar utåt än innåt. 

Skissade upp en bild åt dig :)

-

Maja2
11/11/13, 4:30 PM
#5

Klossträning kanske? Finns många filmsnuttar på youtube om det.

IdaKw
11/27/13, 2:05 PM
#6

Ursäkta att jag inte svarat tidigare men varit lite upptagen!

#1 Nej, jag har ingen film på det, det är svårt att filma själv men kan försöka fixa det :)

Det spelar ingen direkt roll på vilken sida jag ger godiset för att hon backar bort så fort jag ska ge det, knäppis hund :)

Ska plugga på om klossträning och se

Annons:
Cahira
11/27/13, 8:22 PM
#7

Targetplatta kanske kan hjälpa hunden att stanna på stället? Och du kan testa släppa godiset på golvet framför hunden om det hjälper. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: