Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1198 ggr
emeliagranstrom
2013-11-20 09:14

3 klick innan belöning?

Jag är ny med klickandet och har just klickat in min valp, dock så funderar jag över en sak. Om vi säger att jag t.ex. ska träna fotgående, då vill jag ju att hunden ska gå vid min sida och ha kontakt med mig. Jag klickar för rätt beteende men när jag ger godis så stannar han upp och äter godisen. Så nu varje gång jag klickar så stannar han upp. 

Kan man klicka typ 3 gånger i följd för att han ska lära sig att fortsätta gå och sedan ge godis?

Annons:
slarvigt
2013-11-20 13:52
#1

Nej, i sådana fall ska du vänta med att klicka tills du belönar helt enkelt. Du kan dra ut längre och längre på klicket ju duktigare han blir :)

emeliagranstrom
2013-11-20 15:02
#2

Okej, tack! :) Ska prova det :)

slarvigt
2013-11-20 16:36
#3

#2 Du kan ju också experimentera med godis som är supergott, men går snabbt att tugga? Jag vet inte vad det skulle vara till hund dock, men man kan ju testa sig fram :)

Cahira
2013-11-21 01:22
#4

Testa belöna med kattmat, är toppen små bitar som är goda och snabba att äta och har mycket protein och fett som valpar behöver. Jag börjar alltid från stillastående och lär in att det är vid sidan det belönar sig att vara, sedan tar jag ett steg och belönar tills det sitter, tar två steg och belönar och fortsätter öka successivt tills jag kan säga "Åh fin du är, duktig kille/tjej" och sen klicka och vid det laget kan man ta rätt så många steg. :)

Men med övning kommer färdighet. :) Valpar har inte så långt uppmärksamhetssinne ännu. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2013-11-21 01:26
#5

Tillägg: kattmat är supermumsigt så det kan få valpen att börja matvägra vid måltiderna så försök att inte övergöda valpen med godis, även om det är kattmat.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

emeliagranstrom
2013-11-21 07:36
#6

Tack så mycket för era tips och tankar! :) 

Ska absolut prova med kattmat:)

Annons:
Cahira
2013-11-23 04:49
#7

Lycka till! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
2013-11-25 21:24
#8

Mjuka godisar brukar gå snabbare att äta, och det behöver inte vara stora bitar alls. Bara så den får smak. Inte meningen att den ska bli mätt på det.

Jag har lärt fotgående så att jag först tränat stillastående som Cahira säger i #4. Sedan efter det lagt till rörelse.

För att förlänga tiden har jag använt följande sätt: 1 steg-klick-2 steg klick-1 steg klick-3 steg-klick-1 steg-klick-4 steg-klick-1 steg-klick-5 steg-klick. (går senare att omvandla till sekunder/meter osv). Om det är för svårt att gå 5 steg i början gör jag serierna kortare och tar paus t ex vid 3 steg. Att växla antal gör också att hunden håller intresset uppe eftersom godiset kan komma efter lång tid eller direkt. Valpar har inte så lång koncentrationsförmåga, så det är viktigt att anpassa träningen till dens ålder.

Sedan kan man utanför träningen passa på att alltid belöna med godis eller beröm då valpen kommer till sidan.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
2013-11-25 23:46
#9

Precis som KickiG så är jag spontan i belöningarna när man avancerar. Det håller motivationen uppe. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

exitingsvillemo
2013-11-29 07:03
#10

ta med en tub mjukost, då kan du ge valpen en slick fast ni fortfarande är i rörelse =) Mycket mumsigt och mycket smidigt

emeliagranstrom
2013-11-29 10:48
#11

#10 - det va smart! Tack!

Upp till toppen
Annons: