Annons:
Etikettbilder-och-video
Läst 818 ggr
reverse
2014-03-26 13:27

Exempel på vad klickerträning INTE är

Som nämnts här förr så är det skillnad på faktisk klickerträning och att helt enkelt använda en klickerdosa i sin träning. Detta klipp visar det senare. 😎

 //Lina

Annons:
idipidi
2014-03-26 13:30
#1

Hahaha!! Förutom att det inte är klickerträning så verkar det sjukt förvirrande för valpen.

zabelle
2014-03-26 13:34
#2

#0 Huga! Tyst

Zabelle   

KickiG
2014-03-26 19:23
#3

oj oj.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
2014-03-26 19:58
#4

Oj.. ja det där var inte den bästa klickertränaren jag sett direkt. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jiithra
2014-03-28 13:19
#5

Som den noob jag är så undrar jag vad som är felet i den klickerträningen.

Är inte insatt alls, men nyfiken på klickerträning.

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

KickiG
2014-03-28 17:37
#6

Ska se om jag kan förklara det kort, som jag ser det i alla fall.

Vad damen här i filmsnutten gör är att hon använder klickern till att markera när hunden gör rätt. Men hon lockar samtidigt fram beteendet med hjälp av godis, och hon använder kommandot genast från början. Alltså hon kunde lika bra säga "bra" eller liknande.

(Sedan gör hon en massa andra saker också som jag tycker är helt tokiga, men det har inte direkt med klickerträningen att göra.)

När jag klickertränar in ett beteende, sheipar det, så planerar jag det först på papper. Spjälker upp det i små små bitar. Om jag vill att hunden skall lägga sig på en matta så är inte beteendet "lägger sig på mattan" utan det är 1. tittar mot matta 2. tar ett steg mot mattan, 3. tar två steg mot matttan 4. går fram till mattan 5. placerar en tass på mattan 6. placerar två tassar på mattan osv osv. Alltså jag formar sakta men säkert fram beteendet, och låter hunden själv räkna ut vad det är den skall göra för att få sin belöning = klick+godis.

Ibland går det snabbt att lära in ett beteende på det här sättet, ibland långsammare. När man gjort en detaljerad plan kan man märka att man kan hoppa över flera steg, men sedan kan någon annan sak ta längre tid.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Cahira
2014-03-28 20:25
#7

Största felet hon gör är att hon inte ger hunden tid att lära sig, tjatar, och byter trick direkt. Jag kör luring (lockar med godis eller händer) men det ser ändå en hel del annorlunda ut än sådär.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jiithra
2014-03-28 21:33
#8

Aha, då förstår jag. Tyckte det såg lite förvirrande ut, framförallt med 'sit.sit.sit.sit.sit.sit' osv. hela tiden. Kändes som att valpen inte fattade någonting.

'Stay' verkade också lite kaosad, belöning för att hunden sätter sig, var det inte meningen att hunden skulle stanna?

Iallafall, då vet jag :) Tack för förklaringen :)

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

lillvilda
2014-04-06 14:22
#9

Jag tycker valpen gör det bra om den lär sig något av det där😃 Charmen med klicker tycker jag är att man arbetar så man får en hund som erbjuder beteenden, så den vågar prova saker. Det är det som jag tycker är härligt när jag tagit över mina äldre hundar att se de går in i "klickertänkt" och de helt plötsligt inser att de ska börja erbjuda något och förstår att de ska börja tänka.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund

Upp till toppen
Annons: