Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1140 ggr
spull
4/23/14, 10:08 AM

Var ska jag markera?

Passar en vovve som jag tänkte klicka in och använda tekniken sen. :)

Har tidigare klickat lite sporadiskt med katter som jag hade, så vet konceptet med betingningen och hur allt funkar. 

Men ber om hjälp med i vilket läge jag ska klicka i nedanstående situationer som är de där prioriteten är högst med beteendeförändring.

Morrande/skällande vid ljud i trapphuset   -   fattar att han har mycket vakthund i sig, men det är rätt jobbigt att behöva morra på honom och säga NEEEJ varje gång. Det har blivit mycket bättre på de tre veckor jag haft honom, för att jag jobbat med ledarskapet och han har blivit mindre alfa, men tror fortfarande att det kan tonas ned lite mer. Till bådas belåtelse för jag vill ju inte bråka på honom egentligen….positiv förstärkning känns mycket bättre och det är ju klickern! 🙂
Det brukar gå till så att han hör nånting i trapphuset, och man ser på hans öron att han lyssnar till. Sen fnyser/frustar han oftast till som ett första ljud, sen kommer morret och mer alert kroppsställning..och ofta går han mot dörren och nosar, och lyssnar. Skäller inte alla gånger men brukar komma här. 

Vaktig i fönster - Lite relaterat till den första, men jag har fått ta ner mina persienner i vardagsrummet för att han inte kan hantera att titta ut - han morrar på allt och ibland skall. Och nu när det är fint väder vill jag kunna släppa in ljuset i lägenheten…så slutmålet är att han får lov att ställa sig vid burspråket och titta, men han ska kunna hålla sig lugn. Som ägaren skojade "…är nästan som att han har adhd…intresserad av precis allt…" och förstår det, lite så är det, förstår att tittandet genom fönstret blir för mycket stimulans. För problemen med att kontrollera stimulans finns även ute…. 

Drar som en galen när han ser en annan hund på promenader - det som är bra är dock att det är glädje, men han sätter igång en himla scen, drar, skäller och hetsar upp sig. Det är frustration för att han vill fram till den andra hunden och hälsa, har jag förstått vid prat med ägare, och också med egna upplevelser. Så inget aggressivt, bara intresse. Och bara andra hundar, allt annat ute är klockrent! :) Hur förändrar jag detta med klickern? Det skulle förhöja våra promenader nåt otroligt om detta funkade bättre och är beredd att lägga ner arbete på projektet.

må gott ~

Annons:
reverse
4/23/14, 9:48 PM
#1

Jag skulle börja med att skriva ner vad jag tycker är ett acceptabelt beteende i de olika fallen. Till exempel: det är ok att hunden tittar/nosar när någon går i trapphuset, men inte skäller.

För att träningen ska gå framåt i samtliga fall så är det av vikt att hunden inte kommer kunna göra de icke önskvärda beteendena mer. Detta kan vara det mest knepiga, att vara konsekvent med det. Ju längre historia en hund har av att göra något, desto svårare kommer det generellt vara att träna bort. Man får även vara lite rättvis här - du skriver att det är mycket vakthund i honom. Är det en ras som avlats för att vakta så är det mycket begärt att en sådan inte ska göra det. Väldigt mycket begärt.

Med trapphuset skulle jag börja belöna så fort det låter i trapphuset. Jag gissar att han inte reagerar med att springa upp och skälla genast, utan du har ett litet andrum innan han kommer igång. Klicka och belöna att han är intresserad, men tyst. Jag skulle göra det max ett par gånger per gång något händer i trapphuset och sedan avleda med något om detta är möjligt. Går det att engagera honom i lek eller fokusera på någon övning, träna något trick osv? Så han inte "fastnar i trapphuset".

Angående hans vaktande i fönster så är svårigheten här att du inte kan styra hur mycket stimuli som han bombarderas med genom fönstret. I en ideal värld skulle du få lägga upp det med att exempelvis en person i timmen går förbi första dagarna och inget mer och att du då kan belöna att han tittar, men fortfarande är lugn och tyst osv. Du får försöka avgöra vart hans tröskel är här. Kan du ha persiennerna uppdragna en timme och få kvalitativ träning där du kan belöna att han bara tittar, eller hinner han trissa upp sig själv? Kan det vara enklare för honom i början om han inte kan komma fram till fönstret, utan bara kan se ut en bit inifrån lägenheten? (Du skulle då skärma av rummet med exempelvis kompostgaller så han måste hålla ett avstånd.) 

Det sista problemet. Du behöver ta reda på vart det funkar att se en annan hund. Alltså, kan hunden titta på en hund utan att gå i taket på 5, 10, 40 meters avstånd? Det är där som träningen börjar. När han redan drar, skäller osv är han så upptrissad att ingen inlärning kan ske. Ta er bara ur situationen då. Faktum är att jag generellt inte klickar hundmöten längre. Jag vet att många har framgång med skvallerträning osv, så jag säger inte att det inte funkar. Jag har bara upplevt att det funkar bättre att inte göra det till en ¤träningssession¤. Alldeles i början kan jag använda klickern om hunden har väldigt svårt att släppa och det blir lättare för den, men det är just att hundar lätt kopplar ihop klickern med ¤träning¤ och då går in i ett träningsmode - då de oftast beter sig bättre just då och blir väldigt fokuserade på just föraren. 🙂Med hundmöten föredrar jag att uppmuntra bra språk. Hunden tittar på den andra hunden -> hunden vänder bort huvudet/börjar nosa i marken eller något annat som visar att den "kopplar ifrån" den andra hunden - där berömmer jag och engagerar hunden att springa iväg med mig en bit BORT från den andra hunden. Först där ger jag eventuellt ytterligare belöning som exempelvis godis. Läs på mer om exempelvis Behavior Adjustment Training.

 //Lina

Cahira
4/29/14, 8:05 AM
#2

Kolla in denna, kanske kan vara något? Lägga fingret över munnen som tystsignal. Med innan-träning kan du klicka för rätt beteende vid dessa situationer. :)https://www.youtube.com/watch?v=0vtn8NhofOw

Vad gäller hundmöten så brukar jag så snart jag ser en mötande hund sätta hunden vid sidan av vägen och ge hunden ett jobb - sitta. I början får hunden låta bäst den vill så länge arslet är i marken. I allra första början kan jag rent av stå mellan hunden och den mötande som en skiljvägg. 

Sedan sitter jag där tills hunden är lugn hur lång tid det än tar, och sedan säger "då går vi". Hunden fattar fort att man får gå snabbare om man är tyst och lugn. Och när vi väl går så får hunden nosa där den mötande hunden gick, det verkar också hjälpa att få "efterhälsa".

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

spull
5/1/14, 5:07 PM
#3

Massor med bra synpunkter i båda inläggen! Ska tänka på det som står! :) 

Klickat och belönat lite för hundar utomhus nu, och också för kontaktsökande, och märker en skillnad. Undrar bara hur jag gör vid hundmöten / skällande på andra hundar de gånger det inte "funkar" med klick och belöning..när han går igång och skäller och har sig. Antar bara byta riktning/gå iväg och ignorera (skriver min, men är inte min, passar den bara) min hunds beteende, och försöka igen vid nästa.. ?

må gott ~

spull
5/1/14, 5:10 PM
#4

Allmänt verkar KONTAKTSÖKANDE vara ett nyckelord inte bara med hundmöten ute, utan andra grejer också. Att han istället för att ta saken i egna händer vänder sig till mig för att se efter vad som händer. Ska jobba på det även inomhus kanske. I alla miljöer helt enkelt.

må gott ~

Cahira
5/2/14, 1:14 AM
#5

Ja kontaktsökande tror jag är toppen ställe att börja på! Låg störning och öka successivt. :) Att träna med hög störning är som att pissa i motvind, det går men det kanske är lite messy. 🤐

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

spull
5/5/14, 5:13 PM
#6

Wow…nånting måste ha hänt, för han har idag vid flera tillfällen gått iväg till dörren och morrat lite vid ljud i trapphuset, men sen slutat, och kommit lunkande till mig istället!! Belönade med ord och gos! 

Vad gäller promenader så har han börjat gå fot, och riktigt långa stunder också! :O …och jag klickar när han gör det o.s.v. Men hur lägger jag på kommandot? För oftast är det mot slutet av promenaderna som han är mest mottaglig och lugn nog att göra det.., så än så länge är det på den nivån att det är på hans villkor. 

Jag vill kanske kunna bestämma vilka bitar vi ska gå fot och inte, så att säga..

må gott ~

Annons:
Cahira
5/6/14, 5:03 AM
#7

#6 Visa att det lönar sig så lär det komma oftare och oftare. :) Börja där, sedan när hunden "fattat" så kan du börja påkalla uppmärksamhet och belöna, sedan när hunden kopplat uppmärksamhet betyder att du vill ge honom en godis vid sidan så kan du minska på hur ofta du ger godis på de självbjudna tillfällerna för att öka värde på när du säger till så att säga, och då kan du börja lägga in kommandot. Om du vill kan du lägga till ett handkommando redan nu som du bara lägger ett ord på sedan. :) Gör det när han går vid sidan och gå så några steg klick och godis så kommer hunden koppla samman de två rätt så snabbt. :) Handen mot midjan eller höften är rätt så bra sådana. :) Om du belönar från vänster hand så kommer inte hunden börja tränga över framför din vänsterfot. *tips*

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: