Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1274 ggr
KickiG
8/2/14, 9:16 AM

Motivationssvacka

Åååh vilken eländes motivationssvacka jag har hamnat i! Suttit här på "botten" redan länge. När jag gick i skola (ett-årig utbildning till ngt som kallas hundkonsult, och därefter ettårig utbildning till djurskötare med inriktning på djurträning) var jag jättetaggad med tränandet. Tränade massor med hunden jag hade då, han behövde det också. Vi hade saker vi skulle träna i skolan, både med eget djur och med skolans djur. Det jämfördes, diskuterades, det var jätteroligt.

Sedan skulle jag göra slutarbetet augusti 2013, det blev en massa strul från skolans sida, jag hade varit tvungen att avliva min älskade lilla hund och tappade lusten helt. Nu har jag ny hund som inte är en problemhund, möss som jag skulle borda träna med. Ett slutarbete som fortfarande inte är avklarat, och just nu känns det att eftersom jag inte klickertränar längre just något så klarar jag inte ens av att göra mitt slutarbete. Det går ut på att planera en träningssituation, bevisa att man kan "allt" om de två djurarter man valt, och träna inför bedömare så man kan påvisa en förändring i beteende. Beteendet behöver alltså inte bli klart.

Var ska jag hitta min motivation och träningsglädje igen? Diciplinen att träna en stund alla dagar? Hur brukar ni göra när ni hamnar i en svacka?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Cahira
8/2/14, 9:53 AM
#1

Antingen tar jag en paus tills det kommer tillbaka eller så letar jag inspiration på t.ex youtube.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
8/2/14, 8:49 PM
#2

Youtube brukar jag sitta och kolla på. Söker på de olika tränarna jag hittat som jag gillar och på olika tricks för att se fler sett att träna in samma trick. Det brukar hjälpa eller så läser jag en bra hundbok om träning.

Hoppas du får tillbaka din inspiration snart! :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

tnoet
8/4/14, 7:37 PM
#3

#2 Förlåt för att jag hijackar tråden, men skulle du kunna tipsa lite om roliga tränare man kan följa på youtube? Behöver också inspiration. Min äldsta hund är så lättlärd och kan tränas till vad som helst, men nya valpen är desto mer svårtränad.. Vilket gör att jag tappar sugen. :(

KickiG
8/4/14, 7:54 PM
#4

#3 Helt ok för min del att kidnappa tråden :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

CissiD
8/4/14, 10:09 PM
#5

Självklart :) Jag söker ju runt en del och kollar olika. Men har några jag hittat som har flera videor. Jag vill se olika lära in tricket så ja vet innan vad ja ska testa om min valp inte förstår det första.

En av mina favoriter nu när jag haft valp är Zak George. Han har lite tricks men en hel del vardagslydnad. Han lägger fortfarande ut ungefär en gång i veckan nya videor.

https://www.youtube.com/user/zakgeorge21

Sen är det  training positive som också är på engelska och några år gammal men jag gillade de som fanns. 

https://www.youtube.com/channel/UCRyHBkIJ90SZNRyq1iVda5g

Sen finns Tina Åström som för några år sedan la ut månadens trick så där finns några trick att titta på. Och den är på svenska vilket är lättare när man ska välja ord till tricket. 

https://www.youtube.com/user/superwoman63

Några som ja inte hunnit kolla hur de lär ut än men har fastnat för något klipp jag sett så lagt de på premunationer för att hitta senare är: 

https://www.youtube.com/user/Klickervalp/videos

https://www.youtube.com/user/AssaLeijaBonita/videos

https://www.youtube.com/user/kikopup/playlists

https://www.youtube.com/user/Pierina7202/playlists

Som sagt de sista har ja inte hunnit kolla så mycket på så vet inte hur bra de är men de fanns mycket klipp om hur man kan lära in tricksen. De tre översta gillar jag jätte mycket även om jag kan tycka att Zak George kommer ut men många gå fint i koppel videor nu det sista. Men alla de tre översta har spellistor så man lätt kan hitta den sortens klipp man är ute efter. :)

Ojoj nu blev de långt här men hoppas att någon av dessa hjälper er med motivationen. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

KickiG
8/4/14, 10:26 PM
#6

kikopup gillar jag skarpt!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
tnoet
8/4/14, 10:50 PM
#7

Tack! Här ska plöjas videos. 😃

Cahira
8/4/14, 11:11 PM
#8

Zak George och Kikopup är mina favoriter med! Zak för everyday life och kikopup för tricks. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
8/5/14, 2:36 AM
#9

Ja fast Zak har några trick också. Men skulle vara roligt med fler trick därifrån. Ja måste kolla på dem igen va flera månader sedan nu så kanske ja kan bestämma mig för nästa trick. :) Har haft beslutsångest alldeles för länge så har inte blivit något nytt trick alls. ;)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
8/5/14, 3:00 AM
#10

Ja han sysslar med tricks med, men de flesta ber om hjälp med vardagssaker så det är det han lägger upp. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
8/5/14, 10:13 AM
#11

#10 har du också en YouTube kanal med tricks och vardags lydnad? :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

reverse
8/5/14, 11:01 AM
#12

Min uppfattning om motivation är att man sällan ¤får den¤. Hur många säger inte att de ska börja gå till gymmet, de bara väntar på motivationen. Trots att man vet att man kommer må bättre av att göra det, både i längden och direkt efter att ha svettats lite. För många kan motivationen i djursammanhang vara att djuret behöver det, min hund mår dåligt om han inte får någon mental stimulans osv. Då ser man till att göra det, även om man kanske inte alltid är sugen. Jag har fortfarande några inlämningsuppgifter kvar på hundinstruktörsutbildningen och jag kommer mig inte för att göra dem. Det är inte svåra uppgifter och belöningen skulle vara att jag får diplomet, men det blir ändå inte gjort. 😛Jag blir inte en bättre eller sämre instruktör av att göra dem, kanske är det därför jag inte är tillräckligt driven. Och förstås att det finns tusen andra saker som också måste göras och hamnar högre på priolistan när man har jobb och åtaganden.

Men man får ofta bestämma sig för att ¤bara göra¤, sparka upp sig själv och ta ett träningspass - jag får så gott som alltid mersmak efter det, man måste bara komma förbi det där första hindret. Ja, disciplin. Börja göra ett schema för en vecka kanske.

 //Lina

Cahira
8/6/14, 12:42 AM
#13

#12 Bra inställning. :)

#11 Jag? Njae jag har en youtubekanal där jag lägger upp lite dittan och dattan, har även skapat en kanal för Apache och hans framgångar mest så jag kan lägga det på hans blogg men jag har inte gjort några tutorials.. än iaf. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
CissiD
8/6/14, 1:13 PM
#14

#13 Okej då fattade jag fel. :) Jag har också en youtube kanal dr ja lägger in videor på min valp. Men måste klippa till videor så har inte fått upp så många ännu. Men har massor av söta klipp som ska komma upp så fort jag får lite tid över :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cert
8/18/14, 6:34 AM
#15

Jag upplever i princip samma problem.
Min bästa vän, min glädje, min träningskompis & min andra hälft försvann tidigare i år.

Träning med den andra hunden är inte rolig. Han vill träna när ha vill, på sina villkor. Möter han minsta motstånd så ger han upp efter ett skall.  Det går att träna upp- hr gjort det tidigare, men det tappas fort vid ett uppehåll.

Men att träna för att kunna träna är inte motiverande heller.
Samtidigt som jag älskar denna vovven för den han är så har han inte den hjärtligaönskan att göra saker tillsammans… Vilket säkerligen det också är mitt fel då jag ju alltid enl honom är tråkig.
Sådan jävlaspiral.

Det är inte lätt alltid. Det är kul att träna (även om hundträning är mer som lek än träning) när man får en respons oh de uppkattas.

Cert
8/18/14, 6:34 AM
#16

Vill tillägga- det är inte bara han som ger upp. Jag ger också upp. Och min attityd och glädje är också frånvarande.

Cahira
8/23/14, 3:29 AM
#17

Beklagar förlusten Cert. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

nadilda
9/24/14, 3:08 PM
#18

Jag hade en träningssvacka i sommar, både jag och hunden var väldigt omotiverade. Jag löste det genom att börja på en kurs, då blir man tvungen att komma iväg en gång i veckan! Nu så är jag och vovven mer motiverade en någonsin 🙂 Blir liksom en ond cirkel när man väl börjat tappa suget och då behöver man nått som "tvingar" en åt rätt håll, det är mitt sätt åtminstone.

CissiD
9/24/14, 6:02 PM
#19

#18 Håller med dig en kurs kan hjälpa massor om man har möjlighet att gå på en. jag väntar själv på att min unghundskurs ska börja så jag får lite mer inspiration. Har massa saker jag vill lära honom men behöver mer inspiration om hur ja ska nå fram till honom. (Han är inne i en trotts tid. Vissa dagar vet han inte vad sitt och ligg är längre.)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
9/24/14, 11:50 PM
#20

Jag har kört fast jag med. Jag vet verkligen inte vad jag vill lära min hund härnäst. Vi bara nöter och kommer ingenstans.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
CissiD
9/25/14, 11:30 AM
#21

Ja hat börjat träna upp musklerna på pascal gör att kunna köra sitt fint. Men de e ju inget han använder hjärnan speciellt med. Han kopplar inte ihop ord med en handling. #20 Vilka trick kan din hund? Vi kanske kan ge dig något tips :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
9/26/14, 12:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Han är f.d. misshandlad hund så det är otroligt mycket han inte kan göra av kvarstående rädslor. Vi har mest jobbat på apportering (hämtning och avlämning) då det kommer bli min huvudberikning senare - att leta reda på dummien i skog och mark. 

Vi har fokuserat mycket på fotgående, gå mellan benen, slalom, hopp över benen, backa, sidesteps, springa runt mig och andra freestylerelaterade grejer. Skulle tävla men så blir det inte. Har tänkt lära honom backa runt mig men då han har minimalt problem med ett knä så vill jag vara försiktig med vilka rörelser han gör. 

Han är SÅ dålig på tasstarget. Vi har jobbat mycket på kroppskontroll och jag blir jättefrustrerad när jag försöker lära honom target just för att han tappar fokus och blir tramsig istället. Att arbeta ifrån mig går sisådär men allra helst vill han vara så nära mig han bara kan. 

Han kan sitta fint med. Men utöver det så är det inte så mycket mer. Han kan ligg men inte rulla runt för jag vill ha ett stadigt läggande då det är bästa sättet att stoppa honom på om jag behöver.

Han har utöver dummien noll föremålsintresse.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
9/27/14, 11:25 AM
#23

Du kan ju lära honom buga och be en bön kanske? Finns ju enormt mycket vardags trick att lära ut. Hjälpa till att städa undan sina leksaker, stänga skåpsdörrar och sådana saker. Är något sådant i intressant? :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
9/28/14, 2:38 AM
#24

Bra förslag! 

Vi fick motivationen igår att försöka trycka vidare på apporteringen som stått stilla sedan december. Och hör och häpna, vi fick ett genombrott! ÄNTLIGEN! Få saker är så motiverande som genombrott och framsteg! Från att bara apportera inomhus och tramsa utomhus till att kunna ligg/stanna under utkast av dummy och sedan apportera på kommando och leverera hela vägen till min hand i relativt högt gräs TROTS att han har problem att jobba ut ifrån mig, PLUS att han började fatta mina diriktiv.. Han var som en blank bok igen och det jag lärde ut gick in direkt. Gud så stolt jag är över honom! 😍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
9/28/14, 7:11 AM
#25

#24 Vad roligt att höra! Ibland verkar det som att både djur och människor behöver en liten paus.

Jag jobbade en tid med en ung labrador, och hon var rolig på så vis att jag alltid tyckte att hon inte lärde sig något under träningspasset, men sedan när hon fått sova på saken så märkte man att hon visst fattat. Hon var bara en sådan som behövde tid att smälta information. Jätteintressant med skillnader på individer också.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
9/28/14, 8:39 AM
#26

#25 Min dvärgschnauzer är likadan! Hon lär sig mellan lektionerna. 😛

Han brukar ta in informationen som en svamp men vi hade kört fast sen december. Stundvis märks BC hjärnan och stundvis är han en riktig (ursäkta uttrycket) tjurskalle. Apporteringen är bra träning både fysiskt och psykiskt så det känns verkligen optimalt för honom! :) Det och dansandet, åh vad rolig han är att träna freestyle med! Så synd med den mystiska hältan. Men så har han testats positiv för borrelia. Även om han behandlades så är det ju sammanhängande med konstiga hältor med borrelia… tyvärr. Självklart haltar han inte hos veterinären!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

CissiD
9/29/14, 9:55 AM
#27

Vad skönt att ni fick motivation och genombrott! De är lättare att hålla motivationen uppe. Jag hade en hel vecka där pascal visade unghunds hjärnan och fatta absolut inget av vad ja sa till honom. Men så en dag så bara funka allt igen. Nu går de från dag till dag vilket är mycket lättare att hantera än aldrig förstå något alls. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Annons:
Upp till toppen
Annons: