Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1512 ggr
nashjamie
8/4/14, 7:14 PM

Skvallerträning

Jag har gett mig på skvallerträning med min hund nu eftersom hon är så jobbig vid möte av hund. Hon är världens snällaste och vill fram och hälsa till varje pris. När hon inte drar som ett as mot hunden så luktar hon vääldigt intensivt efter hunden och även om den inte syns till är hon helt blockerad. 

Jaa, hur gör jag? Hon reagerar inte på klicket när jag klickar när hon tittar på en hund. Hon leker inte ens med boll eller jagar kottar även fast hon älskar det i vanliga fall. Hon är som besatt av kottar, men blir blockerad vid möte. 

Det här gör mig väldigt irriterad då det är extremt pinsamt att gå och klicka på en hund som inte ens reagerar..

Annons:
CelsiusT
8/4/14, 7:26 PM
#1

Då är du för nära. Då är det för svårt för henne. Hon behöver att du börjar på större avstånd. Börja på det avstånd där hon faktiskt reagerar på klicket/belöningen. Med vissa hundar får man börja på flera hundra meters avstånd, men andra hundar funkar det att börja på andra sidan vägen, så det handlar helt enkelt om att anpassa situationen efter din hund.

Medarbetare på westernridning.ifokus

nashjamie
8/4/14, 7:28 PM
#2

Okej, då förstår jag. Ska köra på det. Men hur gör jag när jag hamnar i en situation där jag inte kan ta mig flera meter bort? När jag t.ex. möter folk på gatan/gården? 🙂 Och vad gör jag när hon väl blivit sådär blockerad? Ignorera bara?

CelsiusT
8/4/14, 7:35 PM
#3

Även då du möter någon på gatan så börjar ni antagligen se mötet på långt håll? Börja ordentligt i tid, lååångt innan ni kommer så nära att det börjar bli "problem". Råkar man komma så nära att det inte fungerar alls och hunden redan ballar ur direkt, tex att man kommer runt ett hörn eller något så skulle jag personligen kallat det "brandsläckning" och bara tagit oss ur situationen och insett att just det mötet inte gav något träningstillfälle och hoppas på att man inte backat allt för mycket i träningen inför nästa möte. 

Men börjar du på långt/lagom håll, så kommer ni ganska snabbt att komma till att kunna gå närmare. Det gäller nog mest att din hund ska förstå spelreglerna. Så kör kanske lite arrangerade möten så ni får träningen på rätt fot från början. Då kommer ni snart att kunna möta främmande hundar ute och få till träningstillfällen på dom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
8/4/14, 7:37 PM
#4

Sen tänker jag som så nu i början, att möt inte hundar på tajta gator. Klarar din hund inte av det, se till att ta en annan väg. Då kan du få till träning kanske ett kvarter eller två medan ni fortfarande är på långt håll, sen svänger du av med in hund innan ni kommer för nära den mötande hunden, dvs innan det blir för svårt för din hund.

Men bästa är om ni kan få till arrangerade möten till en början, brukar oftast räcka med bara ett eller två träningstillfällen om man gör det på rätt sätt. Bara så hunden får koll på spelreglerna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

nashjamie
8/5/14, 1:06 AM
#5

Tack för ditt svar! Kände mig så ledsen idag när det verkligen inte funkade. Blev så frustrerad då jag läst om andra som det funkat jätte bra på. Men ska backa lite och börja om från början. Kanske köpa extra gott godis. Hon vet ju så klart vad klicket betyder och hon ger bra med kontakt under prommisen för att få belöning och så. Men jättebra svar, ska köra på det och se hur det går! 

Skulle vilja skvallra på doftfläckar också men även där låser hon sig, slickar och ignorerar helt. Man får slita iväg henne.. Även harar och annat vilt, katter osv.

KickiG
8/5/14, 9:09 PM
#6

Jag har också en hund som blir väldigt låst vid möten och av dofter. Möten försöker jag träna som CelsiusT beskriver och det har blivit bättre. Däremot är det svårare med dofter eftersom jag varken ser eller känner dem. Jag har en svag minnesbild av att jag sett en videosnutt med Sophia Yin kanske det var, som kastade en godis på golvet, och när hunden gav ögonkontakt fick den ta godiset. Kommer ihåg det var viktigt att man skulle se till att kopplet var löst när hunden fick tillåtelse att gå till godiset. Har någon av er testat detta sätt att börja skvallerträna? 

Testade på det hemma, men min hund blir bara och stirra på godiset. Efter ett tag sätter hon sig, och stirrar på godiset och därefter lägger hon sig och fortsätter stirra på godiset. Men ögonkontakt ger hon inte. Tror att jag behöver börja med att ha godiset i handen, hunden framför mig, och så vänta på ögonkontakt. Det har vi tränat på, så därifrån kan jag kanske börja bygga på att lägga godiset på golvet, och därefter börja kasta det på golvet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
CelsiusT
8/6/14, 12:37 PM
#7

#6 Ja jag har sett att folk tränar så och visst är det ju det samma moment som skvallerträning. Så har man en hund som har svårt att förstå konceptet så kanske det blir lättare om man tränar så först. Men jag tänker ändå att det är så otroligt stor skillnad mot situationen med doftfläckar, svårt för en hund att generalisera så mycket från endast den övningen till doftfläckarna.

Jag har också jobbat med doftfläckar med min hane. Jag gjorde faktiskt som inlärning helt sonika så att jag klickade när han nosade, halade lugnt in honom med hjälp av kopplet (obs, inte slita, dra eller rycka utan helt sonika hala in, och endast dom gånger när han är låst) och gav honom godis. Gick på bara några få repetitioner så fattade han läget och köpte idén.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Cookie Monster]
8/6/14, 7:02 PM
#8

Har du läst denna artikeln?  http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d712e7eb9cb46221d0449f3-skvallertraning . Den hjälpte mig och hunden rätt bra när vi körde fast som du gjort. Hon blockerades när hon såg fåglar och det gick inte att ta kontakt med henne alls.

nashjamie
8/6/14, 7:22 PM
#9

Jag kollade på den för några år sen, men ska kika igen! Ni har skrivit jättebra tips verkligen, stort tack till er! 🤗 

#7 Det där med att klicka och sen hala in låter ju som en bra idé. När jag klickar på fläckar så har inte hon reagerat, men det ska jag absolut testa. Hon har blivit super jobbig med luktandet (och slickandet) dom senaste dagarna och hon har i princip låst sig vid fläcken. Så det måste jag börja träna på!

Har för övrigt inte träffat mycket hundar alls den senaste tiden men när vi väl testat har jag använt mycket prat med henne (då mötena blitt för nära eftersom folk stått med sina hundar precis på gården när vi gått hem och det känns lönlöst att klicka om det ändå inte ger nån effekt.) och kämpat för att ha slakt koppel och det funkar suveränt. Hon gnäller en del men hon hänger fortfarande med mig medan jag pratar och börjar hon närma sig hunden säger jag bestämt "NEJ" och när hon kommer får hon massor av beröm, då blir hon fjantigt glad 😂

Att hon gnäller har nog med att göra att hon fått hälsa på för mycket hundar. Folk hör henne gnälla och poff så släpper dom fram hunden vilket gör att hon belönas och får som hon vill med sitt pipande.

nashjamie
8/6/14, 9:00 PM
#10

Kör en liten update nu och fyf*n vad bra det har gått nu ikväll. Vi hade hundar på gården som jag skvallra med henne. Jag gick bort ca 40m ifrån dom. När hon kolla klicka jag osv. Sen så titta hon inte längre på hundarna utan skulle leka så tog ett steg närmre, fortsatte klicka och sen ignorera hon dom och så gick vi närmre och sen så tog vi paus och gick iväg. Möttes av en skällande rottismix på en gård där det är bara 10m avstånd men jag körde på. När hon blev uppspelt så börja jag ropa på henne, sprang åt andra hållet och så börja vi leka. Sen gick vi framåt och när hon titta klicka jag och hon titta på mig direkt när hon hörde klicket och när hon inte tittade direkt vid klicket så sprang jag iväg sådär igen då jag förmoda att vi kom för nära. Sen så gick vi förbi utan att hon ens tittade på hunden. Sen belönades hon massor med myycket lek och hon vart helt galen av glädje 😂😍

Nu hoppas jag att det fortsätter såhär. Ska ha med leksaker nästa gång så jag varierar med att busa med henne och belöna lugnt!

Upp till toppen
Annons: