Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 993 ggr
slarvigt
8/13/14, 1:05 PM

Valpkurs

I går var vi på vår första dag på valpkursen, som baseras på klickerträning. Min hund var ju redan inklickad, men de andra fick gå runt och klicka in sina och sedan visa upp ifall de hade fattat :) Vad är era erfarenheter av valpkurser? Har de kört med klicker?

Annons:
reverse
8/14/14, 12:34 PM
#1

De jag själv varit på och så otaliga jag hört om tar gärna upp att använda en klicker. Sedan är det inte nödvändigtvis klickerträning, alltså hela filosofin som sådan, som instruktörerna använder. Klickern är bra mer som en exakt markör, sedan kan det se lite olika ut vad instruktörerna tycker man ska göra för att lära in olika saker. Renodlade klickertränare tycker jag är svårt att hitta.

 //Lina

slarvigt
8/14/14, 3:31 PM
#2

Här sa de att man gärna får strunta i att använda klicker om man vill, men att kursen ändå kommer genomsyras av det träningssättet. Vi får väl se hur det utvecklar sig, jag har ju bara varit på ett tillfälle än :)

KickiG
8/16/14, 8:30 AM
#3

Eftersom mina senaste hundar har kommit till mig som vuxna ha jag ingen aktuell info om valpkurser. Vad jag hört av bekanta som gått valpkurs, och min egen erfarenhet av andra hundkurser, så är klickern oftast bara en extra markör för korrekt beteende, den används inte för att forma fram ett beteende.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

slarvigt
8/27/14, 6:18 PM
#4

Då verkar Bonizas hundskola vara ett undantag :) På senaste tillfället började vi med repetitionsövningar där vi skulle klicka för det första beteendet hunden bjöd på och sedan klicka vid varje repetition fem gånger, sedan gå till ett annat ställe och klicka för ett annat beteende osv… Sedan började vi med "ligg" genom att locka hunden. Sedan shapa fram att hunden skulle lägga sig på filten och sist började vi med "stanna" genom att klicka för sitt och sedan klicka igen för att den satt kvar och sedan röra en godis framför nosen och klicka för att den satt kvar osv. Roligt med valpkurs, men svårt att koncentrera sig med så roliga klasskamrater tyckte vår valp… :)

CissiD
8/27/14, 9:30 PM
#5

Den valpkursen vi gick använde sig inte av klicker. Nu har jag redan klickat in honom så kommer att gå en unghundskurs nu där de använder klicker. Jag tycker själv det är enklare att få till rätt beteende med klickern så ska bli kul att gå på en kurs där den används. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

nadilda
9/25/14, 2:07 PM
#6

#4 Ååå, går du också på Bonizas! 😃 Jag går tävlingslydnad där🙂

Annons:
slarvigt
9/25/14, 5:02 PM
#7

#6 Ja, jag vill gå typ alla kurser, men hittills har vi bara hunnit med valpkursen ;) Ska börja på fortsättning i höst dock :)

MoaE
9/29/14, 2:51 PM
#8

Går på valpkurs just nu med min powder puff. Vi går hos Sirius Hundcenter i Bromma(Stockholm), alla fick en varsin klicker i början av kursen så vi kör med klicker rakt igenom :) Riktigt roligt och lärorikt, speciellt eftersom jag inte tränat med klicker tidigare.

Upp till toppen
Annons: