Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1035 ggr
Hymra
12/28/14, 10:32 PM

Hjälp! Lära häst att lägga sig ner

Hej! Med hjälp av klickerträning så har jag nu börjat lära min häst att lägga sig ner. Jag har först lärt henne att sänka huvudet stillastående, sedan gjorde samma sak på volt i skritt, sedan ökat kravet och som respons så har hon börjat krafsa i marken med framhovarna. Nu går hon löst omkring med näsan i marken och krafsar men vi kommer inte längre! Hur har ni gjort? 
Min metod är ganska lik denna:

Annons:
KickiG
12/29/14, 8:01 AM
#1

#0 Jag har aldrig tränat med häst, och känner inte till dem så bra. Det som jag spontant tänkte på när jag såg videon är att hon belönar på ett annat sätt än jag skulle göra. Hon ger godiset från sin hand i midjehöjd ungefär. Så när hästen ska ta godiset måste den lyfta upp huvudet igen.

Jag skulle sträva till att belöna lågt, kanske till och med kasta godiset på marken, för att förstärka beteendet att det är mulen lågt som belönas. Men jag vet inte om det är tillräckligt för att få hästen att erbjuda att lägga sig ner. 

Om det är en häst som lägger sig ner ofta kanske du kommer åt att belöna det när den erbjuder det frivilligt? För att visa att det är ett önskvärt beteende.

Men som sagt, sitter bara och spånar utan kunskap om hästar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Hymra
12/29/14, 1:49 PM
#2

Belöna lågt kan  vara en bra idé, ska testa det. Tack! Jag kommer åt att belöna när hon lägger sig frivilligt utan problem, hon är välidgt bekväm med att jag är kring henne när hon ligger ner. Jag vet också att hon tycker om att rulla sig, det är bara det att jag sällan är vid henne när hon rullar, kommer ofta för sent. Men jag ska absolut försöka att även fånga beteendet i hagen. Annars om det inte går nu så får jag väl vänta till sommaren, att gå till ridbanan (sand) efter ett bad är ju väldigt lockande :)

Upp till toppen
Annons: