Annons:
Etikettbeteenden
Läst 1765 ggr
Leviosa
1/26/15, 10:56 AM

Crossover??

Hej! Jag hämtade hem en hund för inte så länge sedan. Efter ett par dagar klickades hon in och hon förstår vad klick betyder, men jag tror inte hon förstår att hon måste testa sig fram - att hon kan vara en s.k. "crossover hund". Hon är heller inte så intresserad av godiset jag ger henne, trots att jag försökt med hela 6 stycken olika godisbitar utdelade i "random" ordning.

En klickersession ser ut på så sätt att jag lägger fram min tasstarget, i form av en blå servett med mönster på. Klicker i ena handen, godis i andra, och hunden blacerad, sittande eller stående framför servetten. Vid minsta lilla rörelse klickar jag och kastar en godisbit en bit bort, varpå hunden följer efter och tveksamt tar emot den. hon går tillbaka och trampar oftast halvdant på servetten, och jag kastar en belöning och belönar med ljus, glad röst.
- Och det var det, så upprepar det sig och jag har sett hur hon tänkt och funderat på om den där servetten kan betyda något (klick-godis), men längre än så kommer vi inte :/ Det är inte ens alltid hon tar emot godisen lixom.. 

Det är sällan fart på henne inomhus, och vist kan det fungera att klicka utomus ibland, men oftast är hon överallt och ingenstans på promenaderna. Jag tänkte stoppa vid djurmagazinet idag på vägen hem från hennes vaccinering och köpa en leksak att se om den motiverar henne, men jag är helt ärligt tveksam på att den kommer att fungera. :/

Någon som erfarat liknande tidigare? tips eller tricks att dela med sig av kanske? :)

Eller tips på leksaker som brukar fungera? :)

Annons:
reverse
1/26/15, 12:15 PM
#1

Är hon en crossover-hund så kan det sitta långt inne att få fram initiativ - en crossover-hund kommer ju från en värld där det är bäst att ta så lite initiativ som möjligt för att undvika obehag. Man får en passiviserad hund som är svårmotiverad. ("Lugn", som det så fint heter.) Det kan också vara en hund som inte nödvändigtvis är utsatt för en massa obehag, men som aldrig fått direkt göra något och när den väl fått det så har den mutats till det - alltså, exempelvis hålla en godis över huvudet för att få henne att sätta sig, hon gör det och får godiset. En sådan hund tänker inte själv i någon större utsträckning…

Det första jag tycker du ska satsa på är att försöka hitta vad som motiverar henne.  Uppenbarligen har de matbelöningar du använt hittills inte varit något hon går igång på. Vilka är dessa? Jag var jourhem några veckor åt en lurcher-valp från Irland, runt 6 månader var han och ganska apatisk första dagarna, men det gick att få igång honom ganska snabbt. Nu var han en valp som inte hunnit bygga en jättelång historia av detta, så det är inget konstigt att det gick ganska fort.

Leksak är du redan inne på att skaffa, bra, vissa hundar är verkligen inte mycket för matbelöningar. =) Vad är hon för ras/er? Detta spelar in i vad som kan föredras, vissa vill kampa, andra vill bära, hämta osv.

När du hittat något som hon verkar mer motiverad för, så kan det vara aktuellt att börja testa att klicka in saker. Eftersom det inte varit så intressant med belöningarna hittills, så bidrar även det till att det inte blir några direkta framsteg. Utan motivationen händer liksom inget. Du måste inte klicka specifika saker med henne (tasstarget) utan kan klicka allt möjligt i vardagen, ha den med dig och klicka för ögonkontakt några gånger under promenaden, att hon får fint vid sidan, om hon får för sig att göra en lekinvit, ja, allt möjligt du tycker om.

 //Lina

Leviosa
1/26/15, 12:33 PM
#2

Jag har testat leversnittar, vanlig hundmat (axess basic), kattmat, hundchoklad, sjöbogårdens minihjärtan och walkie bities eller vad de hette :) Walkie bitiesen har varit de hon tycker om liiiiiiiite mer än de andra godisarna, men endå inte tillräckligt för att lyfta tassen för haha :)

Klicka för minsta lilla beteende har jag testat lite, och jag tror att jag har fått ut liiiiiiiiiiiite mer aktivitet av det, på så sätt att hon kollar sig runt, nosar lite någonstans, tigger lite osv. Inte riktigt så hon rör sig. :/

Hon är 2,5 år gammal blandning mellan wachtel/vit älghund, så funderar på om något rep eller så kan vara intressant. :)

reverse
1/26/15, 1:40 PM
#3

Jag skulle testa smaskigare saker. Rått kött, grillad kyckling (det kryddiga skinnet borttaget), ostbitar, mjukost på tub med ex baconsmak, råa laxbitar. Många hundar går också igång väldigt på torkad lamm- eller nötlunga.

Och en längre repstump skulle kanske vara något för henne. Du kan då dra den och låta henne jaga efter den lite och ev få igång lite kamp när hon får tag i den.

 //Lina

Leviosa
1/26/15, 8:53 PM
#4

conclusion: Jag ska absolut börja se mig om för bättre/godare godis, och leksaker framför allt! hittade en igelkott som man kan gömma godis i, plus att den både piper och prasslar! 😂 ;) den  var dock rolig i fem min, sen gick hon tillbaka till min vanliga, passiva och lugna lilla golvmatta till hund 😐❤️

reverse
1/26/15, 9:00 PM
#5

Jag har en sådan här till min aussie, den går han igång ordentligt på, fast han i övrigt inte är någon kampdåre.

 //Lina

Leviosa
1/26/15, 9:20 PM
#6

ååh, den vill jag testa! :D Hon har ju jagat tidigare så det kanske kan trigga henne lite..

Är det den aussien som är i din profilbild? Just den rasen är ju den gulligaste som finns på denna jord, han är ju helt bedårande. 😍

Annons:
reverse
1/26/15, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ja, det är min aussie Loke. 😃

 //Lina

KickiG
2/1/15, 8:10 PM
#8

Belöning kan ju också vara t ex tillåtelse att gå och snusa på någon intressant doft. Vilja snusa=dra ->ge ögonkontakt->klick-> få gå snusa. 

Min vita herdehund som jag nu haft i ett år, men varit lat att klickerträna med är också dålig på att erbjuda beteenden. Jag tror jag ska försöka övergå till något som har mera rörelse, inte target eller sitt o dyl. Funderar på att lära henne gå till sin plats, eller kliva in i en stor papplåda eller gå runt en kon eller något liknande. Något där klicket kommer av rörelse, och inte av upphörandet av rörelse.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Leviosa
2/6/15, 11:42 AM
#9

Jag tror att min prinsessa finner det hela mer intressant om vi tränar större rörelser också :) har sett mycket mer entusiasm när jag bett henne hoppa upp på bänkar eller liknande :)

Cahira
3/14/15, 4:47 AM
#10

Vissa hundar föredrar att bli hjälpta så du kanske får klicka med lockande innan du får fram rätt beteende. Jag brukar ge "ledtrådar" för att hjälpa på traven att hamna rätt. :) 

Olika hundar är olika elever med olika behov av hjälp. Testa lära in handtarget och se om du kan lära hunden genom ledning (gå bakom till exempel, eller slalom, eller sträcka nosen upp eller mellan benen) och se om du får mer resultat av det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: