Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 1500 ggr
slarvigt
2015-10-05 08:26

Ordförståelse

Hur tränar ni ordförståelse med er hund? Alltså att hunden lär sig att lyssna ordentligt på vad ni säger samt reagera snabbt och exakt på era olika kommandon. Min hund chansar väldigt mycket just nu känns det som, så jag har gått tillbaka till att vänta ut ett specifikt beteende, ge kommando och belöna. Jag har också läst att man kan ställa ner en skål med en godis, ge kommando och ta upp skålen ifall hunden inte gör som man säger - att den då ska förstå bättre när den ser vad den missar. Vad har ni för tips och trix? :)

Annons:
Cahira
2015-10-15 02:35
#1

Jag kedjar. Jag får först in beteendet med handhjälp, sedan lägger jag till ord följt av handhjälp och sedan fasar jag ut handhjälpen så mycket jag vill. :) Efter man nött in kedjan så lär sig hunden koppla samman, speciellt om du kan be om samma beteende flera gånger på rad (vissa hundar ogillar att upprepa vet jag). Om hunden är övertaggad kan det bli slarvigt med men träning på att koppla A och B är mitt bästa råd.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
2015-10-15 09:54
#2

#1 Tack! Tänker du att det är någon fördel att lägga till handkommando innan röst istället för att vänta ut beteendet och lägga röstkommando medan hunden utför beteendet?

saradunard
2015-10-24 16:31
#3

Hej!

När jag lägger på ett kommando på ett beteende så introducerar jag mitt tänkta kommando precis innan hunden utför beteendet. Låt säga att jag vill lära hunden att lägga sig ner på handsignal, och hunden redan har en bra förståelse för kommandot ”ligg”. Då börjar jag helt enkelt att göra handsignalen precis innan jag säger ”ligg”.

Handsignal – ”ligg” – hunden utför beteendet – belöning – frisignal (om man använder det). Så fortsätter jag x antal gånger. Förr eller senare kommer hunden förutse att handsignalen alltid följs av ”ligg” och börja utföra beteendet redan på handsignalen – Bingo!

En sak som jag ofta ser folk göra, är att fortsätta med att använda ”ligg” efter handsignalen för länge, eller att de inte börjar fasa ut det och testa att bara använda handsignalen och belöna massor när hunden svarar. Eller att de i situationer då hunden blir distraherad, eller väljer att inte utföra beteendet vid handsignalen, ofta kombinerat med en bristfällig inlärningsprocess av det nya kommandot, gör följande:

T.ex. (hunden är fokuserad) – Handsignal – Hunden väljer att inte utföra beteendet pga. någon anledning (ex. distraherad) - ”Ligg”

Och oavsett hur kedjan slutar, så har man precis lärt hunden att 1, handsignal = gör ingenting 2, kommandot ”ligg” belönar hunden för att bli distraherad, och för valet att inte utföra beteendet på första kommandot.

Därför kan man testa att bara göra handsignalen emellanåt när polletten börjat trilla ner.

När jag sen vill lära hunden att kunna skilja mellan olika kommandon, har jag nästan som en mental lista på alla kommandon jag har introducerat. Så att jag har en uppfattning om vilken förståelse hunden har för olika kommandon. Så att man är rättvis mot hunden, men ändå utmanar den för att öka förståelsen. Låt säga att hunden har bäst förståelse för ”sitt”, ”ligg” och sen ”stå”. Så vi säger att hunden kan skilja mellan sitt och ligg och vi vill nu börja ge hunden en bättre förståelse för ”stå”. Lika viktigt som det är att lära hunden när man står, är det viktigt att lära hunden när man inte står. Såhär hade jag exempelvis kunnat göra;

Stå – belöning – frisignal

Stå – belöning – frisignal

Stå – belöning – frisignal

Sitt – belöning – frisignal

Stå – belöning – frisignal

Stå – belöning – sitt – belöning – frisignal

Sitt – stå – belöning – sitt – belöning – frisignal
osv.

När det blir fel, att hunden inte utför beteendet, eller utför ett annat beteende, tar jag bara hunden lätt i halsbandet och snurrar ett varv på stället eller bara flyttar bort några steg. Så säger jag kommandot igen (det som blev fel). I början av inlärningen belönar jag massor när det blir rätt efter ett misstag, men när hunden blivit duktigare och t.ex. lägger sig ner när jag sagt ”sitt”, tar jag hunden i halsbandet, snurrar runt på stället, ger hunden ett nytt försök – ”sitt”, blir det rätt nu får hunden en klapp på huvudet och jag säger något i stil med ”sådär ja, det var ju det jag frågade, det var bättre!” Om hunden sen klarar det utan min hjälp, på första försöket – då blir det fest! Ler

Hoppas det är lite förståeligt i alla fall, annars får du fråga så ska jag försöka förklara bättre Ler

Har inte hört om det där med godis i skål, men min spontana tanke är att förutsättningarna då borde vara att hunden har en bra förståelse för kommandot. Och jag tror att det hade varit mer effektivt om man gav en godis till en annan hund här hunden valde att inte göra det/gjorde fel ;) Konsekvenserna blir ju rätt tydliga ;) Men som sagt, det hade jag bara gjort med dom kommandon min hund har en bra förståelse för.

Och jag gör så, för att få min hund att reagera snabbt och utföra beteendet snabbt, är att bara belöna det som är medel eller bättre. Om min hund har som medel att utföra ett beteende på 2 sek, 1 sek är snabbaste och 3 sek är långsammast. Då belönar jag bara beteendet om det utförs på 1-2 sek.

Hoppas det är till någon hjälp 🙂

Trevlig träning!

Sara

slarvigt
2015-10-25 05:30
#4

#3 Tack! Det låter ungefär som jag tänker. Det var bra det där med att belöna rätt efter misstag i början och sedan bara klappa lite :)

Upp till toppen
Annons: