Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 518 ggr
Maleficum
11/3/15, 9:29 PM

Lära att tänka själv?

Finns det något bra knep för att lära en hund att börja tänka själv? (Även öka självförtroende och självständighet).

Min inneboende hund som bott hos mig i snart två år nu är 13 år (med hjärtfel) och har inte haft en lätt uppväxt. Han är en enmans hund som alltid sen valp föredragit människor framför andra hundar, vill helst ligga i knät 24/7, är extremt osäker, har svår separationsångest, har trolig PTSD, känslig för höga ljud och höjda röster.

Han har tyvärr inte haft en stabil uppväxt. Har bott med en som inte alls gillar klängiga hundar (och fått mycket skäll för hans klängighet som gjort honom osäker och mer klängig) , mycket höjda röster och skäll och lite positiv förstärkning, har haft massor av andra hundar och personer som kommit och gått i hans liv och han har flyttat runt massor.

Har försökt klickerträna honom (för att stärka självförtroendet bla) men det är jättesvårt för han har svårt att tänka själv vilket gör att han sätter sig på rumpan och sen händer inget (möjligen att han börjar prata eller skälla) men han försöker inte bjuda på några nya beteenden alls, om man försöker visa så kan det komma nya saker och han verkar fatta men efter att han gjort rätt kanske två tre gånger så är det som att han helt glömt bort vad vi gjort och återgår till att bara sitta. Även ute försöker jag få honom att välja väg ibland vid korsningar men det går inte heller bra då han bara stannar och stirrar på mig för att se vart jag går. Är det ens möjligt att få honom mer självständig och självtänkande? Eller är det för nedtryckt?

Råkar man säga till honom om något (tex inte springa fram och sluka en bit mat som trillat i backen) är det jättesvårt att få honom att förstå att han sen får göra något (tex gå fram och äta biten) när man säger varsågod, man ser att han först tänker "ja" när man säger varsågod men innan han hinner lyfta rumpan från backen (om han sitter) så ångrar han sig direkt och sätter sig igen och vet inte alls om han får eller inte, finns det något man kan träna extra på för att få lite mer självförtroende?

Han är oftast mycket bättre ute än inne (mer osäker inomhus) men blir han minsta rädd för något så blir han totalt avstängd och gömmer sig och är jättesvårt att "få tillbaka" mental och i princip omöjligt att träna bort rädslan.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cahira
11/4/15, 1:12 AM
#1

Har du försökt nosarbete? Det är en sak som kan låsa upp en hund då hunden får känna att den lyckas. Jag klickar genom att ge handhjälper i början just för att jag haft hundar som också "stänger ned" om dom inte fattar. Tror det är rätt vanligt vid osäkerhet att inte riktigt våga försöka, speciellt om man blir nedtryckt om man gör fel. Jag vet inte hur rörlig din hund är då den är senior men om hunden är rörlig kan du försöka dig på kroppskontroll. Ställa tassarna på en matta, fram eller bakben eller både och, gå över pinnar för tasskontroll, dog parkour etc. Såklart anpassat efter vad hunden klarar men allt som hunden får känna att den lyckas kommer hjälpa hunden öppna upp. 

Och detta är något jag måste göra själv med min hund som blivit misshandlad, fastna inte i det förflutna för vad som hänt utan fokusera på vad som du vill ska hända. Starta om, det är lätt att fastna i "tycka synd om och skydda mot världen" stadiet. Hunden kan absolut öppna upp sig, men hunden måste lära sig att lära sig först. Lära sig hur du lär ut och vad för typ av lärare du är. :) Du kan låsa upp hundens potential även om du kanske måste ge stödhjälp. Tror denna hund skulle uppskatta hundhjälper och "luring" med handtarget eller targetstick eller liknande. Hoppas det går bra. :) Men börja vid nosövningar även om du gör det vid sidan om!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maleficum
11/4/15, 10:53 AM
#2

Tyvärr är han inte alls bra på att använda sin nos han kan stå och försöka "se" en godis mitt framför nosen utan att hitta den (och då börjar han se dåligt då han har gråstarr). Men kanske ska börja ge maten utspritt som jag brukar göra med labben (passa på nu när han faktiskt är tillräckligt matglad att tycka om sin mat).

Trots hjärtfel och inte världens bästa knän är han pigg ute och har inga problem att följa med på 1,5-2 timmars rask promenad (så länge det inte är för varmt som de är på sommaren). Men som sagt ute går det mesta bättre (inte lika mycket negativa associationer tror jag) och han har blivit tränad att hoppa upp och ner från saker (typ stenar och stockar och sånt) dock har han tappat lite muskler bak så balansen är inte den allra bästa (men är något både han och labben på elva år behöver så har lite övningar för det så det börjar bli bättre igen).

Om det inte vore att han kan sticka (och totalt stänga av) när han får upp spår av rådjur eller hare hade han varit perfekt lösgående hund då han inte bryr sig speciellt om andra hundar eller människor. Han kommer alltid tillbaka efter 5-10 minuter men med tanke på hjärtat så känns inte det som nån vidare bra ide vilket är trist då han måste gå så mycket kopplad (också något som jag försökt träna på men han vet om han har koppel eller inte och bryr sig inte alls om att jaga saker då). Jaga är nåt han lärde sig av en annan hund han bodde med när han var yngre så tor inte han riktigt vet vad han egentligen gör (han går även här i princip bara på synen eventuellt att han börjar för han nosat något spår men sen tar synen över ganska direkt).

Brukar inte fundera nämnvärt på hans förflutna (mer än att det kan förklara vissa av hans beteenden som att springa och gömma sig när någon hostar) men är inte direkt en person som "tycker synd om" och börjar oja sig över saker. Tyvärr så har jag släkt som är mer "ååhhh stackars liiiiten" och ska dalta så fort det är något, nåt som iallafall jag fått lära mig bara kan förstärka obehagskänslorna hos hundarna vilket är ganska tydligt på min släktings hund (som dessutom är son till min inneboende hund), vet en påsk när de smällde raketer och hundarna gick runt och nosa, släktingens hund brydde sig inte ett dugg ända till min släkting utbrast något i stil med "åhh stackare, han är såååå rädd för raketer!" och skulle leta upp honom, hunden kände ju det direkt och kroppsspråk och allt ändrades på sekunden och helt plötsligt blev han osäker. En liknande händelse fick honom tyvärr rädd för en visselpipa som jag i flera år använt som inkallning till både honom och de andra hundarna men efter "han blev så rädd för visselpipan, så synd om honom" så är han jätteosäker med den tyvärr. Men nog utdraget om det :P

Har inte tänkt på target faktiskt så ska nog testa det! Vår labbe kan en del sånt (speciellt använda hand) och har använt det för att lära henne stänga dörrar och skåp. Hon är en total motsats, på tok för självständig och egentänkande och vet precis vad hon vill och vet hur hon ska be om det och bortsett från koncentrationssvårigheter har lätt att lära sig nya saker även utan klicker. Är ju främst henne jag tränat sen hon var valp så är väl lite väl van att vissa saker ska "gå av sig självt" så är ju helt klart något jag måste bättra mig själv på att låta det ta sin tid.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cahira
11/4/15, 7:50 PM
#3

Ah förlåt, tänkte inte daltande utan jag har kommit på mig själv i träning att jag gör det "för lätt" för att i bakhuvudet tänker jag att han är fortfarande samma hund som när han kom till mig så undermedvetet har jag hållit tillbaka hans utveckling för att jag ser honom som denna osäkra hund som han var förut och inte vad han blivit. :) 

En hund kan veta när dom är med någon trygg och nån som stärker rädslor. Inte lätt med dålig syn och dålig kropp - jag har det med pekingesen som flyttade in i april. Han är inte lätt att ha o göra med, han drar iväg om han är lös. Hans hjärta är okej men är nog bara en tidsfråga. Han påstås vara 11 men jag skulle tippa på 12 nästan 13 på hans hälsa men svårt att säga. Jag kör godis i gräset övningar med honom, godis på golv då han inte når högre än golvet, godis i toarullar, och kanske går över till godis i äggkartonger, får se. Är lite krångligt med den korta näsan men hitills går det bra. :) Han får också leka "vilken hand" godisen är i och under vilken kopp är godisen. :) Finns småsaker man kan göra även om dom ser dåligt! :) I övrigt kan man ju ge dom en härlig pension. Visst är det kul om dom kommer ur sitt skal för vi hoppas dom lever länge men så länge hunden är harmonisk i övrigt så skulle jag bara göra sånt som stärker förtroende och låta det som sker sker. Men det är klart man kan försöka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maleficum
11/4/15, 10:31 PM
#4

Ah, det var så du tänkte. Har nog snarare tvärt om problem eftersom jag är så van med labbens snabbhet att lära så går nog snarare för fort fram och tror han ska klara mer än han gör.

Har en hel del godis leksaker men största problemet där är att kaninen tror att det är hans om han hör att det skramlar (han är blind) så blir lite förvirrat med dem men kan ju alltid ta med och ge när man är hos någon annan, han har även två såna där hundspel också när man gömmer godis under koppar på den ena och under flyttbara luckor på den andra och iallafall den med koppar gör han på nolltid, den andra blir lite mer på måfå att han mest krafsar tills han eventuellt får tag på något men inget direkt strategiskt tänkande bakom det.

Han bor ju här lite som "pensionerad" då hans matte fått småbarn så han trivs inte så bra hemma med dem (tror det blir för stökigt nu när han blir äldre, märker att han kan lätt bli förvirrad så han har troligen lite demens på allt det andra) så han fick flytta hit (var först bara meningen jag skulle passa honom runt födseln av hennes andra barn och några veckor framåt men märktes ganska snabbt att han inte trivdes så bra). Han är på besök där ibland över nån helg eller vecka och går alltid bra de första dagarna men sen ledsnar han och blir väldigt glad när jag kommer och hämtar honom igen (han klistrar sig vid min sida så fort jag ska gå). Troligen kommer han få bo kvar här resten av livet då de har slut på föräldraledighet och jobbar igen (tyvärr på jobb som inte går att ta med hund) även om han kanske skulle trivas bättre när barnen blivit lite äldre.

Var ute i skogen idag och börja plocka svamp och kände att det hade varit toppen om han kunde lära sig ;) vi gick kurs med labben som såklart inte alls har problem att hitta svampen men när vi skulle försöka lära henne att markera den också så tröttna hon helt (svamp är ju inte gott att äta så varför anstränga sig?) så blev inte mycket av det. Frågan är ju bara om man kan få honom att verkligen söka svamp och inte rådjur eller harar :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Cahira
11/4/15, 10:33 PM
#5

Kan kan du säkert men blir nog en utmaning med synproblem. Men skadar inte att försöka. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maleficum
11/4/15, 10:53 PM
#6

Även om något ännu nyttigare skulle vara att lära honom hitta kaninen! Det var planen att jag skulle lära labben att hitta mina förra kaniner (speciellt ena honan var utbrytardrottning så de sluta med att honorna fick gå helt lösa på landet om somrarna för det gick inte att hålla dem instängda) men hon tycker kaninerna är superläskiga så hon vill inte ens gå nära dem :P

Fast det slutar nog bara med att vi ligger och gosar i soffan hela bunten ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Cahira
11/4/15, 10:56 PM
#7

Ja du märker hur det blir! :) Skadar ju aldrig att tänka och planera och jag tror blandad träning kan hjälpa hunden komma ur sitt skal och bli mer utgående. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: