Annons:
Etiketttricks-aktivering
Läst 683 ggr
nashjamie
12/3/15, 12:06 PM

Lydnad, nybörjare

Skrivet ett inlägg även här!

Jag har mest flummat med lydnad med mina hundar bara som aktivering för dom och för att det är kul. 
Fotingång kan bägge, och där tar det typ stopp haha! Nä men jag skulle vilja tävla med herdehunden någon gång, det är rena drömmen och hon har absolut potential till det. Problemet är ju på mig för att jag inte vet hur sjutton jag ska träna. Jag har fått instruktioner av instruktörer och gått kurs (dock allmänlydnad men har fått massa tips därifrån till lydnad ändå) men det var länge sedan nu så jag har helt ärligt glömt bort det mesta. Där fick jag tex lära henne ligg under gång och ställande under gång och hon kan det sååå grymt bra, enligt mig. Och det är vad jag trodde skulle vara SVÅRAST och därför tränat som tusan på det, så nu när vi tränar fritt följ (vet att man ska träna med koppel också, linförighet, men nu i början kör jag utan koppel) så saktar hon in redan efter två steg och stannar ibland utan att jag ens säger något eftersom hon är ju van vid att ett kommando alltid kommer när vi börjar gå. 

När vi tränat ställande/läggande under gång har jag gått ca 2-3 steg - kommando - vänta några sek  - gå tillbaka - sätta hunden och massa belöning! 

Så, hur jag har försökt göra på egen hand? Jag har satt henne fot, kommenderat fot och gått som vanligt och när hon saktar in så kastar jag fram en godis eller leksak framför mig (för att få fram henne) och ibland så får hon belöningen framför mig fast i handen, förstår ni? (det gör inte ens jag haha) Hon förstår tyvärr inte detta, eller så har jag inte vart tillräckligt tydlig med henne så hon förstår vad jag vill. Sen för att hon inte ska smyga så himla mycket, för att hon vill ju stanna på direkten och det är ju suveränt när vi kör det andra, så har jag nästan halvsprungit lite, lattjat och grejat men ah - det går inget vidare men vi har ju kul iallafall. Gapskrattar En fråga till! Hur får jag bort hoppandet vid start av fot? Hon sätter sig bra oftast (ibland är hon uppe i ansiktet och knäppar sig), men sen när vi ska börja gå skuttar hon till och sen går hon och det är ju inte särskilt önskvärt. 

Klossträning har vi börjat med och hon är superduktig på klossen, följer mig bra med rumpan och sätter sig när jag stannar men sen tar det stopp även där. Och ja, jag går nog lite fort fram hehe.

Annons:
reverse
12/14/15, 10:35 PM
#1

Jag har lite svårt att hänga med i exakt vad för moment du är ute efter tips (många på en gång!). Jag uppfattar det som att ni tränat ställande/läggande lite för bra och därför blir nu (bland annat) fotgåendet lidande för att din hund "vet" att den snart ska bli tillsagd att stanna. Jag uppfattar det som att när din hund saktar in kastar du leksaken framför dig exempelvis och detta gissar jag är för att få fart framåt. Detta låter för mig som att du belönar fel beteende. Du belönar att hunden saktar in, du skapar inte driv framåt. Börja istället att belöna när hunden har fart (vilket verkar vara de allra första stegen innan förväntan på att stanna kommer). Du kan då belöna framför dig, men ännu hellre i fotposition medan ni fortfarande rör er, stanna inte upp för att belöna. Du borde ganska snart kunna gå längre och längre sträckor utan att hunden saktar in.

 //Lina

Cahira
12/18/15, 6:48 PM
#2

Mitt bästa tips är, ta ett djupt andetag och sakta ned själv. :) Hoppandet kan du fasa ut genom att helt enkelt vänta ut hunden. Visa att vi väntar tills du kan göra detta lugnt. Träna hunden att lägga band på sig själv. Du kan träna momentet platsliggning som självkontrollövning. 

Fotgåendet tränar jag själv löst först för det är enklare att råka fuska själv omedvetet om man har ett koppel i handen. 

Hundar kommer ta genvägar i träningen. De lär sig förutspå vad nästa steg kommer bli så de läser av oss för att "veta vad vi tänker" och de kommer skynda före oss i vårt tankemönster, så att bara belöna när hunden verkligen följer dina direktiv och låter dig leda dansen kan du få hunden att förstå att belöningen ligger inte i utförandet, utan att följa dig i dina beslut. 

Du vet när barn säger "Vet du hur man spelar det här spelet?" eller "Leker den här leken?" och får svaret näe? och säger "Det är enkelt! Jag lär dig!" De börjar långsamt och visar med öppna kort, förklarar med lätta regler först och sedan lägger till små detaljer. Samma gäller med hund! Om du förklarar "finns i sjön" så kan du till sist spela med hemliga kort. Våga utmana hunden lite, men skynda långsamt. Om du skyndar för fort blir hunden ivrig och slösig, men håller du tillbaka för mycket kan hunden bli frustrerad åt andra hållet. Jag vet med mig själv att jag själv blir ivrig när jag ska träna för jag är så peppad att nu ska vi ha kul! Du är läraren, hunden är eleven. Du klarar av att resa hundens prestation och kunskap, jag vet att du kan! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: