Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 842 ggr
poodlelicious
2016-02-27 09:07

Passiv hund

Min hund är 10 månader och jag har precis börjat med klicker. Har ett litet problem. När jag försöker shapa in saker så sätter han sig bara. Så fort han tror att jag vill något så vill han bara sitta. Vad kan jag göra åt det?

Annons:
Jaguar_
2016-02-27 09:36
#1

Vår hund gjorde också detta, dock tror jag hon var så ivrig och stressad att göra något som jag brukar träna mycket att hon inte kunde tänka på något annat. Så i sin iver och stress satte hon sig ner också. Jag sa bara nej och ignorerade henne till hon visade uppmärksamhet och lugn igen. Då sa jag det rätta kommandot. Det fungerade på henne för efter 2 fel gjorde hon alltid rätt. Dessutom fick hon ju ingen godis om hon gjorde fel.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

poodlelicious
2016-02-28 08:54
#2

Om jag säger ett kommando så lyssnar han med en gång. Problemet är att jag har svårt att använda shaping för att han inte provar och tar initiativ. Han bara sätter sig för att få sin godis.

reverse
2016-02-28 19:22
#3

Hundar som inte tränats på detta sätt från början kan ha svårt att vara kreativa och ta initiativ, de är ju vana vid att vänta på att någon säger till dem vad de ska göra.

Testa ett "box game" några gånger. Ta en låda i en storlek lagom för din hund, i alla fall tillräckligt stor för att hunden ska kunna ställa sig på den med framtassarna. Ställ lådan framför din hund, klicker och belöningar redo. Klicka nu för allt din hund gör med denna låda. Du ska helst hålla hög belöningsfrekvens. Allt hunden gör med lådan är "rätt". Nosar, duttar, slår med tassen, hoppar över, tittar på - ja, vad hunden nu kommer på. Men undvik att belöna samma beteende mer än två gånger i följd - risken är annars att hunden kommer utgå ifrån att exempelvis nosa på lådan är det enda som ger utdelning och inte erbjuda något annat. Du ska inte göra något som helst fördömande av vad hunden gör, inget som hämmar hundens beteenden.

Detta brukar kunna få igång hundar att våga testa sig fram mer.

 //Lina

densomundrar
2016-02-28 19:29
#4

#3 intressant, har läst lite om den övningen tidigare men inte riktigt förstått hur jag ska komma ihåg vad han gjort, för jag fattade det förut som att han bara fick göra ny saker för belöning. Men han får alltså göra samma sak för belöning men inte i rad utan man vill ha lite variation? :-)

KickiG
2016-03-02 08:07
#5

Jag gjorde också ibland så att jag belönade allt hunden gjorde, utom att sitta och titta på mig. Förutom att jag ville att hunden skulle erbjuda olika beteenden, så ville jag också få den att förstå att det kan betyda belöning att inte vara fixerad vid mig.

T ex om den satt och tittade på mig, så klickade jag direkt om den tittade bort från mig. Och godiset kastade jag på marken en bit från hunden för att den var tvungen att stiga upp och gå och hämta det.

Och sedan bara klickade jag vidare på olika saker den gjorde, men lika som med lådan, inte samma sak många gånger.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

reverse
2016-03-02 11:09
#6

#4 Två gånger i en följd brukar inte vara några problem att ha lite "låt gå"-attityd, men inte mer, för då brukar det vara svårt att komma ur det. Men har hunden redan svårt att ta initiativ, så kan det behövas att man är lite mer "tillåtande" i box game. Ambitionen är dock att hunden ska testa olika saker.

 //Lina

Annons:
densomundrar
2016-03-02 11:26
#7

Funderar oxå på hur man ska göra vid lådövningen. Min vovve nosade på lådan 1 gång och gick sedan därifrån. Han fattade inte alls och jag kunde ju inte klicka mer eftersom han inte varken tittade på lådan eller rörde sig mot den.

reverse
2016-03-02 11:51
#8

#7 Att vända sig bort från lådan kan ju också vara något att klicka. 😉

 //Lina

densomundrar
2016-03-02 12:19
#9

#8 tror du han förstår att han då ska göra något med lådan? :-/

reverse
2016-03-02 12:32
#10

#9 Vem vet. 😉 Du måste tänka ministeg. Du kan inte förvänta dig att du ska klicka en gång och så ska hunden fatta och bara börja gå lös på lådan fast du väntar 10 sekunder till nästa klick. Ok, hunden luktade en gång på lådan, sedan gick den därifrån. Du hade kunnat klicka igen så fort hunden vred huvudet bort från lådan. Eller att hunden lyfte på tassen. Eller att den höjde huvudet. Det är minimala saker du kan fånga för att hålla det tätt mellan klicken. En initiativlös hund kommer inte ha intresse att vara kvar i en situation där det går längre mellan klicken än kanske ett par sekunder.

 //Lina

densomundrar
2016-03-02 12:36
#11

Ok. Ja, det var inte så jag fått info om hur övningen skulle gå till men ska testa. Tass target har vi iallafall kommit väldigt långt med och han kan sätta tassen på den och hålla kvar en stund, alltid något :-)

poodlelicious
2016-03-02 18:14
#12

Bra tips! Ska prova lådövningen. Han är lite svår för han gör inget om han inte ser att jag har godis eller leksak att erbjuda, samtidigt som han blir lite hämmad av att han är så extremt fokuserad på belöningen. I övrigt är han väldigt nyfiken. Lådövningen kan säkert funka på honom.

poodlelicious
2016-03-04 20:19
#13

Det gick sådär. Han blev ganska sur när han varken fick godis för att sitta eller söka ögonkontakt. Men vi ger oss inte :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: