Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1467 ggr
ChristineF
2016-04-28 20:53

Felaktig information på Biltemas klicker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har mailat att informationen är felaktig och bör ändras. Träffat flera på kurs som har missuppfattat själva grunden i klickerträning, inte så konstigt då både tidningen härliga hund och biltema skrivit liknande info om att ta bort belöningen efter ett tag. Maila gärna ni med!

Annons:
Lizelda
2016-04-28 20:56
#1

Fast om man gör så så blir ju klicket belöningen, precis som när man säger bra eller dylikt

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ChristineF
2016-04-28 21:04
#2

#1 Fast det är inte klickerträning, då kan man lika gärna prata med hunden. Jag har gått många kurser och fått lära mig att alltid belöna (på något vis) en instruktör sa till och med att man även ska det om man råkar klicka fel. Klicket är ett löfte om att hunden gjorde rätt exakt då och belöning är på väg. Om man inte belönar efter klick så avbetingar man signalen.

Lizelda
2016-04-28 22:47
#3

Men den kan användas utan att man klickertränar, till exempel när man jobbar med hunden och sådant, därför är informationen inte felaktig.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ChristineF
2016-05-01 10:16
#4

#3 Ge gärna ett exempel på hur det kan gå till och funka i längden 🙂Ger du ingen belöning efter klick eller kanske lite lek/klapp? Det sista förstår jag, men har svårt att förstå hur ett klickljud kan vara belöning. Är ju skillnad på att ta ögonkontakt, le och säga "bra" utan att ge belöning eftersom det är bevisat att våra hundar blir glada av kontakt med oss. Ett klickljud som inte ger något känns inte som en belöning.

Lizelda
2016-05-01 10:53
#5

#4 Om man tränar in att klicket är den positiva belöningen så behövs inte det andra? Jag som arbetar med min hund i vardagen måste kunna belöna henne utan att tjoa och tjimma och varken kan eller vill trycka i henne massa godis. Tränar du en timme per dag så är det kvitt samma, arbetar ni ihop hela dagen så spelar det stor roll hur man belönar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Tokryck
2016-05-04 07:25
#6

Jag mailade om detta för flera år sedan, hände inget. 

Att klicka utan att ge belöning kommer att släcka ut betydelsen av klicket, precis som ditt bra blir mindre värd om du aldrig ger belöning.

Klickerträning eller inte, spelar ingen roll vad man kallar det. Hunden kommer inte att fortsätta ta klicket som belöning om man enbart klickar, hur inklickad med belöningar hunden än är.

Vilken hund jobbar utan någon form av lön? De enda jag har sett gör det, inte speciellt bra dock, är de som korrigeras att göra det ägaren vill.

Annons:
ChristineF
2016-05-04 10:34
#7

#5 Jag förstår absolut att man inte kan ge godis dagen lång, men t.ex. kamplek och klappa/mysa är också belöningar (dock så tycker jag det funkar bättre i kombo med "bra", men vet att vissa klickar med).
Förstår fortfarande inte hur ett plastigt/metalligt klickljud kan vara belönande för ett djur. För mig och många andra är ljudet ett löfte att belöning kommer eftersom hunden gjorde rätt EXAKT där.
Ett annat exempel: jag har en leksak som spottar ut godis när hunden trycker på en knapp. Om jag inte fyller maskinen med något gott, hur länge tror du hunden tycker det är kul att stå där och trycka på knappen?

#6 Precis så tänker jag också! Hoppas de inser felet nu när fler mailar.

Lizelda
2016-05-04 12:49
#8

#6 Håller absolut inte med där! Jag tränar aldrig med godis och mitt "bra" blir inte mindre effektivt för det. Godiset är inte belöningen, min bekräftelse är belöningen. Godis blir ju inte mindre effektivt för att du proppar hunden full med det så varför skulle ett ord bli skillnad?

#7 Jag tror inte du förstår. Jag tränar inte min hund, jag JOBBAR med min hund vilket innebär att vi inte kan kampa eller stanna upp för att mysa massa när hon gör rätt, hon behöver en bekräftelse som talar om att hon gör rätt utan att varken störa eller avbryta hennes arbete.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ChristineF
2016-05-04 13:19
#9

#8 Vad jag förstår så har du en assistanshund? Jag är inte så insatt i ämnet, så visst kan jag ha fel. Jag hade bara inte en aning om att klicker användes på det viset. Jag trodde att en arbetande hund var utbildad i sitt jobb, gör det (t.ex. under ett par timmar om man går och handlar eller besöker ett äldreboende) för att efter det få sin belöning i form av att vara "ledig", få något gott, mysa, leka eller vad det nu kan tänkas vara. Vissa arbetande hundar som t.ex. diabeteshundar är visserligen aldrig lediga, men de är inte riktigt lika intensivt jobbande mellan de få blodsockerfall som kan hända, utan lever normalt och går lite mer fritt. Det är så jag uppfattar det. Att klicka hela dagen utan att ge något till hunden skulle jag tycka vara onödigt om hunden är utbildad för att vänta länge på sin belöning som kommer först efter att arbetspasset är klart. När jag klickar så blir mina hundar förväntansfulla och fortsätter först med träningen efter att de fått belöning. Om jag skulle klicka skulle jag störa träningen. Jag kan säga till mina hundar att sitta/ligga (som de kan stabilt) när vi tillsammans väntar på husse utanför affären, om jag då skulle klicka skulle deras passivitet förstöras. I dessa fall tränar jag endast med lugna ord och först när passet är över får de belöning i form av klappar, bus och att vi går hemåt.
Men vi får nog agree to disagree, huvudsaken är att hundarna är glada och förstår vad som förväntas av dem! 🙂

Tokryck
2016-05-04 22:19
#10

#8 Du sa det. Din bekräftelse är belöningen. Jag tror ändå att du belönar hunden även om du inte ger godis/kampar. Belöning kan vara sä många olika saker. Kel/klapp/fri att gå vidare/lukta på en kissfläck osv. Godis skulle helt klart bli mindre effektivt om jag skulle proppa hunden full med den för han skulle inte engagera sig lika mycket - det skulle bli lättare att få det han vill ha med mindre ansträgning. Sen är det skillnad att jobba med hunden och att tävla lydnad. Jag kunde säga enbart bra till min hund i vardagen när han gjorde rätt, men i lydnaden skulle jag inte fått samma resultat. Säger som #9 agree to disagree.

Tokryck
2016-05-04 22:20
#11

Din hunds belöning kan ju dessutom vara att få fortsätta jobba.

Upp till toppen
Annons: