Annons:
Etikettbilder-och-video
Läst 993 ggr
PennyTrollet
7/6/16, 8:44 PM

Pennys klickertråd (nybörjare)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en ängslig och rädd chihuahua som jag tänkte börja klicka med. Hon behöver bygga upp sitt självförtroende och självkänsla plus att hon och jag måste byggs upp våran relation. (Hennes rädsla kommer från hur hon levde sina första 10 månader innan hon kom till oss.)

Annons:
PennyTrollet
7/6/16, 8:53 PM
#1

Igår köpte jag en klicker och fixade en liten påse med "klickergodis". Jag klickade in henne så hon fattade kopplingen mellan klick och godis. Sen lite senare testade jag den på riktigt. Varje gång hon tog ögonkontakt klickade jag och gav godis. Hon fattade fortare än vad jag trodde hon skulle göra och hon tog ögonkontakt snabbare och snabbare mellan gångerna. Jätteduktig! Idag tänkte jag testa något nytt. Så jag testade tass - först va hon orolig. Men sen när jag såg att hon trampade med tassarna så klickade jag när hon höll upp rätt tass och kastade godisarna till henne. Hon lugnade sig och kom närmare. Hon blev gladare och nyfiken. Fortsatte att klicka när hon höll upp rätt tass och jag lockade lite utan att säga tass eller ta i henne. Efter inte så lång tid satt hon på rumpan och medvetet tog upp rätt tass. Då la jag till ett kommando - tass samtidigt som jag klickade. Körde det ett tag för att få in det. När jag lagt undan klicker och godis testade jag om det fastnat. Jag sa sitt och hon satte sig, jag sa tass och hon tog upp rätt tass. Jag jublade och busade med henne. Så stolt över henne!!

PennyTrollet
7/12/16, 1:24 PM
#2

Har testat ligg och det går segt. Men kanske om jag nöter lite hela tiden så kanske det tillslut sätter sig.

PennyTrollet
7/14/16, 9:49 PM
#3

Idag testade vi upp. Då fick hon ställa sig med båda framtassarna på soffans armstöd. Det var lagom höjd för henne. Efter ett tag blev hon alldeles tokig och hoppade ner för att nästan hoppa upp igen på armstödet för att få klicket. Det va så kul att se henne. Men hon kan inte helt grejen att ställa sig så när jag säger upp så tränar lite till på det.

Upp till toppen
Annons: