Annons:
Etikettbeteenden
Läst 818 ggr
slarvigt
5/24/13, 8:37 PM

Klicker vid hantering

Jag försöker underlätta kloklippningen av min kanin (vilket alltid är en kamp och ganska obehagligt) med hjälp av klickern. Jag nuddar då vid en tass och klickar och belönar när han låter mig göra det. Han är dock väldigt stressad vid de här tillfällena, dels för att han vill hinna gå igenom hela sin trick-repertoar på så kort tid som möjligt för att få godisen, dels tycker han inte om när jag tar på tassarna så det är svårt att hitta något tillfälle när han är lugn… 

Någon som har några tips på hur situationen kan bli mindre stressig?

Annons:
E-l-vira
5/24/13, 9:29 PM
#1

Är han kelig? I så fall kan du ju börja träna och bara klicka en eller två gånger under en mysstund t.ex.

Medarbetare på klickerträning.ifokus

slarvigt
5/24/13, 9:40 PM
#2

Tack! Det ska jag prova.

slarvigt
5/24/13, 11:37 PM
#3

Jag provade en gång till nu med att klicka när jag håller lätt i en tass och den här gången fattade han sambandet med det och klicket och lät mig hålla ett tag! Blir så stolt att jag nästan spricker :) 

Det är ju fortfarande en bit kvar, då jag ska få hålla i tassarna länge och hålla i baktassarna också och dessutom klippa/fila på dem, men det känns så hoppfullt när åtminstone första steget har tagits! :) Jag tror att det är typ fjärde gången vi försöker så det har ändå gått ganska snabbt hittills.

E-l-vira
5/25/13, 10:30 AM
#4

#3 Härligt! Varje framsteg är ju guld värt, och man ska absolut gå långsamt fram så han inte blir skrämd igen :)

Medarbetare på klickerträning.ifokus

slarvigt
5/25/13, 11:57 AM
#5

#4 Ja, det är min plan.  Vi har hållit på med klickerträning en del innan, men de gångerna har det handlat om att lära in trick. Det här kändes mer abstrakt och jag visste inte om han skulle förstå vad jag klickade för. Det kunde ju också vara hur han satt osv. Men den här gången är jag säker på att han fattade. :)

Upp till toppen
Annons: