Annons:
Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 801 ggr
Arashi
2015-02-25 00:12

passiva beteenden och klicker

jag har upptäckt att jag har ett litet problem när jag tränar med klicker vid passiva beteenden. Min hund tror att klick betyder fri signal fån stanna eller vad vi nu tränar och reser på sig eller flyttar sig ur position så fort klicket kommer fast jag vill lära han att stå/ligga kvar.

Hur ska jag träna för att han ska lära sig att klick inte betyder gå upp?

Annons:
CissiD
2015-02-26 17:03
#1

Nu har jag inte kommit jätte långt med de passiva beteendena men jag har en handsignal för ligg kvar som jag använder när jag behöver förstärka att han ska stanna. Om du har en sådan testa göra handsignalen för ligg kvar eller vilket beteende de nu är du vill att han ska hålla och klicka samtidigt. Om hunden stannar i den positionen du vill så ge en extra stor belöning. 

Jag har märkt exakt samma sak med ordet duktig med min hund. Duktig betyder i hans öron nu behöver jag inte gå fint i kopplet längre eller nu är momentet färdigt. De e lite klurigt att lära om men med tålamod så blir det bättre och bättre.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

slarvigt
2015-03-02 16:17
#2

Jag brukar börja med att klicka en gång för sitt och en gång för att hon sitter kvar, tex (vid tillfällen när jag inte vill använda ordet stanna). Så om du hinner klicka en gång till innan hon flyttar sig skulle jag alltså göra det. Annars skulle jag belöna i den positionen du vill ha henne i. Du har klickat för att hon sitter tex, då får du henne att sätta sig igen innan du ger henne godis. Sedan klickar du igen medan hon sitter.

JoannaLi
2015-03-02 21:14
#3

(Använder platsliggning nu som exempel) 

För mig är klickern en signal som säger att vi avslutar övningen. 

Så, om vi nu jobbar med platsliggning, så väljer jag att lite snabbt berömma läggandet med rösten, och sedan ger jag kommandot för att ligga kvar, och när jag sedan är nöjd med hans platsliggning, så klickar jag, och avslutar därmed övningen.

Jag gör läggningen och platsliggningen till två olika övningar, så en övning är att få till läggningen bra, och en annan att få till platsliggningen, med subsequent  hyfsat korrekt läggning.

Cahira
2015-03-14 04:42
#4

Du kan gå tillbaka och ge godis utan klicker för att visa att det är bra beteende. Det tränar störning samtidigt eftersom du går dit och sedan tillbaka. :) Om du gör det tyst eller säger något är upp till dig men i sånt fall behöver man inte säga nåt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: