Jag brukar träna lite ibland med Simon och Saga, typ sätta mig på golvet och försöka få dem att förstå och följa ett kommando i utbyte mot kattgodis. De brukar fatta ganska snabbt vad jag vill att de ska göra men det fungerar egentligen bara så länge de har kattgodis framför nosen. Utan godis och i en annan situation verkar de mest se kommandot som ett förslag från min sida, och om förslaget verkar fördelaktigt då följer de, efter lite betänketid. Annars struntar de i förslaget...
Tack vare lite goda råd från Sealle har jag äntligen tagit tag i att införa klicker när vi tränar för att effektivisera träningen lite!
Såg fram emot att lära dem både vardagslydnad och roliga tricks!

Material som behövs är ju bara själva klickern, och ett lämpligt godis. Jag använder Orijens frystorkade kattgodis eftersom båda älskar det (Saga är närmast besatt av det):
Efter att ha kollat på Youtube och på Klickerifokus för att få lite konkreta exempel på hur andra gör började jag. Satte mig på golvet med godis i ena handen och klicker i andra. Men vänta nu - jag har två godissugna katter här! TVÅ!!! Har inte sett något filmklipp där de har två... Okej jag testar att ge dem varannan gång...?
Matade godis och klickade till Saga. Glufs! Matade godis och klickade till Simon. Då kastade sig Saga fram och stirrade på mig med utsvulten blick! Högg efter godiset.... Simon backade. Suck.

Motade undan Saga. Försökte igen. Kalla på Simon, mata, klicka. Kalla på Saga, mata, klicka. Nu gick det bättre!

Efter att båda förstått att jag fördelar uppmärksamheten (och godiset) så går det faktiskt bättre. Jag har klickertränat dem typ varannan - var tredje dag nu i två veckor. Båda katterna kan numera "sitt" och "hopp" (hoppa upp till handen och greppa den med båda tassarna) på kommando när vi klicktränar! Jättekul!

Dessutom har Simon bjudit spontant på ett trick som sitter ganska bra nu - han sitter ner och sträcker fram tassen så jag kallar det "tack".

Naturligtvis har jag testat om de gör som jag vill även i andra situationer. Saga lyder när det passar henne, men Simon lyder (hittills) varje gång.
Saga är helt klart fortfarande mer fokuserad på att få tag i godiset och behöver någon minut i början för att lugna ner sig och fokusera på vad jag säger, men sedan går det bra. Men, jag valde ju hennes absoluta favoritgodis så då får jag väl skylla mig själv!

Känns jättecharmigt att de är så intresserade av att träna att det blir högljudda protester från framförallt Saga när jag tycker vi ska avsluta!
Tack så mycket Sealle för tips och uppmuntran så jag kunde komma igång och t ex välja lämplig klicker!
Någon som har idéer på roliga och nyttiga kommandon?Andra tips? Tar tacksamt emot all input!
Dubbelpostar detta på Klicker ifokus för jag har inte sett att någon annan klickar två katter samtidigt.