Klickerträna lamm?
Hej!
Jag funderar på att börja klickerträna mitt lamm. Så till min fråga, kan man klickerträna ett lamm, och hur gör man då? 🙂
Mvh Ida med djuren!
Medarbetare på blandrashundar.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja självklart funkar det, min kompis har klickertränat getter och får på vår skola. 🙂
Notera att fåren hade detta beteende att peta klöven på folk sen innan. 🙂
Självklart kan du göra det som med alla djur 🙂 Kul idé!
Läs dig in lite grann på klickerträningens grunder och fundera på vad för slags belöningar som skulle passa ditt lamm så blir det nog jättekul sen. Om det är ett lamm som fortfarande dricker mjölk kan ju en nappflaska fungera som belöning men annars kanske fårpellets eller frukt och grönsaker? :)
Och håll utkik efter en artikel på ämnet ;)
#1 Okej, ska kolla på klippet som du bifogade med :)
#2 Jag klickertränar vår ena hund så jag vet hur man gör :). Det jag menade med "hur gör man då?" är att hon går ju i en flock med andra får och lamm, och dom andra fårna dom kommer direkt när man har mat med sig, så hur ska jag då göra, ska jag ta ut henne i till en annan hage eller vad rekomenderar du/ni? :)
Jadå, det ska jag göra! ^^
Mvh Ida med djuren!
Jaha okej. Får kan ju vara svåra att separera, särskilt lamm eftersom lammet och tackan vill ha stenkoll på varandra. Men jag hade ändå försökt separera dem för korta träningsstunder, men då använt en fålla i eller bredvid hagen så att lamm och tacka kan se och höra varandra.
#4 Hon är ett flasklamm så då kanske det blir lättare att seperera henne från flocken? Men jag tänkte på det måste jag då köpa en annan klicker eller det går bra med samma klicker som jag har till hunden? :)
Mvh Ida med djuren!