Klickerträning med min katt
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej! Jag har precis börjat klickerträna min kisse som är 6 månader gammal för ca 1,5 vecka sedan. Det går ganska bra tycker jag.
Har ni fler tips på kommandon?
Mitt tips är att du anmäler dig till canis e-mailkurs. Den finns gratis på deras hemsida och tar upp både hur man lär in klicker men ger dig också en massa artiklar med tips på hur man ska tänka och bete sig (de ger argument för att man inte ska låta så mycket, kom och tänka på det när du lockade på din katt hela tiden).
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
okej, tack så mycket, ska titta på det :)
Hej!
Jag tycker inte det gör något att locka på en katt. Har tränat både hundar och katter och katter är ett lite annat kapitel än hundar (som canis klickerkurs ändå är utformad för). Sen är den ändå bra :).
Men jag kan ge lite tips gällande träningen till dig TS om du är intresserad? Såg lite lustigheter.
För övrigt sött när katten ska "hoppa upp/stå", duktig!
Jag skulle fokusera på de trick ni redan lär er och försöka få katten att kunna dem utan lika mycket hjälp från dig, om du förstår hur jag menar? Exempelvis vid snurren, att den mer självständigt ska snurra utan att du visar exakt hur den ska göra. Sen kan du alltid lära ligg, vacker tass/high five och "beg". Kanske rulla runt på golvet, "buga" eller något annat som kommer naturligt för katten.
#3 Tack så mycket för dina råd, jag vill gärna ha tips, vill att han ska bli så duktig som möjligt sålänge han är intresserad 
Jag är ju väldigt ny på sånt här med klicker. Har aldrig tränat en kisse förut, men har alltid velat då jag anser att det är ett fint band att bygga upp, liksom med hundar. Hundar hade vi när jag bodde hemma men har aldrig tränatr med klicker då heller, det var mamma som lärde dem 
Tacksam för alla råd :)
Något jag reagerade på var att du klickade två gånger, och undrar varför?
Om katten är inklickad (dvs vet att klick = godis) så klicka enbart när katten erbjuder rätt beteende. Annars kan den bli förvirrad och inte förstå vilket beteende du belönar.
Helst ska man locka/godismuta så lite som möjligt, men för katter så kan jag ärligt säga att jag personligen struntar blankt i den principen
. Om din katt är väldigt aktiv och börjar erbjuda beteenden självmant så testa att klicka det katten gör, snarare än ett bestämt kommando. Då kan man få fram roliga trick som katten lär sig snabbt eftersom den själv "kom på" dem. Det fungerar inte på min kisse så jag kör mutor all the way faktiskt. Man får se vad som fungerar för just det djuret man hanterar! Testa och se, för allra bäst träning är det om katten tar egna initativ.
En annan grej är att inte lägga på kommando förrän katten redan kan beteendet. Annars kanske "ligg" för katten betyder *tramsa omkring på golvet eftersom jag inte vet vad matte menar* - om du hänger med?
1) Lär in beteende (typ att katten ska sitta)
2) Säg sitt när katten sätter sig
:)
#5 Jo, jag läste det någonstans, det var därför men det har jag slutat med nu, klickar bara en gång nu. Bättre för allas öron :) Godis ger jag honom som belöning till en början i alla fall, men tanken är att han inte ska behöva det jämt sen. Har nu kunnat köra vissa kommandon utan godis, räcker med att klappa då. Han spinner undertiden han genomför trixen, vilket är lite skojjigt! :) Jo han är aktiv av sig, smart att tänka som du föreslår där! Kan nog bli mycket bra utav det! Tack för råden! :D
Härligt, du kan ju lägga upp en ny video om några veckor igen :)?
Jag tycker det är kul att se på i alla fall.
#7 Absolut!

Fick lite insperation av dig till min kisse :D Tex med "genom" ringen!
Tänkte jag kanske kan ge dig lite insperation också.. Förutom några av tricken som din katt redan kan, så har jag lärt min "pang" (slänga sig på sidan), tass, sitt fint.
Vad kul att du blev inspirerad! Letar alltid nya trick att bli inspirerad av ;)
Nu kan han; sitt, snurra, genom, hopp, "vad säger katten?", klappa, tassen, klatch, puss, kramas och hoppa i famnen.
Sitt fint har han lite problem med. Lär just nu även tigg.
Pang lät jättekul ju! Planer på att lära honom rulla med 
Jag klickar mina tre katter också. Jag har lärt dem att sitta fint, stå på bakbenen, vinka, sitt, hoppa upp på stol (träningspall), high five. Min ena katt har även lärt sig att vinka/göra high five med samma 'hand' som jag. Spegelvänt. När jag höjer min högerhand så tar hon vänstertassen, om ni förstår vad jag menar.
När man tränar flera katter så märker man tydligt vem som har mest motivation och vad som går lättast att lära in. Jag började med att stå på bakbenen och att vinka. Men att hoppa genom ring har jag inte alls tänkt på! Det får jag testa snart 
Galenpanna
#11 Oh vad roligt! Lynx kan numera sitt, hopp, hoppa i famnen, tigg, vad säger katten?, puss, kram, snurra och high five :)
Har även ett till litet knyte nu; Onyx. Han är lite lugnare av sig och kör trick som sitt, snurra, high five och vad säger katten :)
Vad innebär tricket "Vad säger katten?" och hur lärde du in det? :)
må gott ~