Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikett: allmänt-om-klickerträning
Läst 1097 ggr
[deLioncourt]
0

Det här med att klicka in...

Jag har tidigare misslyckats med att klicka in en hund, och även om jag vet vad jag gjorde fel så är självförtroendet i botten, så jag frågar er.

Jag har börjat klicka in min fem månader gamla valp idag. Vi har kört två pass med ett par minuters mellanrum, med tio klick + godis. Hon har reagerat på ljudet från början, men jag är så osäker på om hon kopplar ihop det med godiset eller inte.

Så min undran är väl egentligen; kan jag börja shejpa beteenden även om jag inte är helt hundra på att hon förstår innebörden? Kan hon börja förstå det under tiden? Om inte, hur länge ska jag fortsätta klicka in?

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Sugar Mist
0

Ett tips är att vänd hunden om, klicka, vänder den sig om förstår den innebörden av just klicket.

-

[deLioncourt]
0

Det ska jag göra! Jag får försöka smyga på henne, för vet hon att det är godis på gång har hon stenkoll. 😃

Sugar Mist
1

Eller så har du med dig klickern på en promenad eller något liknande och klickar och ser :)

-

KickiG
1

Om det verkar som att hon inte reagerar på klickern, så kan du försöka göra träningen lite intensivare. Jag vet inte hur du har gjort från början, men jag skulle göra så att jag satta på huk på golvet med någon supergoda godisbitar i ena handen och klickern i andra. Sedan 5 gånger klick+godis. Viktigt är att godiset kommer genast efter klicket, helst inom 1 sekund. Sedan en kort paus, det räcker att du stiger upp, tar 5 nya godisar i handen och sätter dig på huk igen, och så kör du samma grej igen. Efter totalt 3 -4 gånger så tar du en längre paus, och har både några godis i fickan och klickern i beredskap. När valpen börjat ströva omkring och glömt både godis och klicker, så klickar du en gång för att se om hon genast tittar på dig. Tittar hon så ge henne en godis. Tittar hon inte så ge en i alla fall för att klicket alltid ska efterföljas av en belöning. Reagerade hon inte så kör samma program några gånger till. Med en valp är det viktigt att träna korta stunder så den inte blir för trött, eller slutar tycka det är kul.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[deLioncourt]
1

Tack för jättebra tips! Som tur är verkar hon faktiskt ha kopplat. Jag märker hur uppmärksam hon blir när jag klickar. Inte om vi promenerar, för då händer det så mycket annat, men inomhus eller om vi är stilla ute går bra. Nu funderar jag på vad jag ska börja klicka för beteende. 🙂

Sugar Mist
2

#5 Ögonkontakt, spontan kontakt, är ett bra tips att börja med ;)

-

[deLioncourt]
0

Jag bestämde mig för att börja med musmatta som tasstarget, och det gick fantastiskt bra. Vi hade jätteroligt. 😃