Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 967 ggr
ponnygrisen
0

Börja klickerträna!

Hej,

Jag hade tänkt börja klickerträna min ponny, men undrar över lite saker:

1. Hur lär man hästen att klicket betyder "Bra" (och godis ;) )?

2. Kan man lära hästen till exempel "inte skrapa i stallgången" eller inte gå ut ur boxen "utan tillåtelse"? Hur i så fall?

3. Om jag till exempel lär hästen att plocka upp till exempel en bortse från marken, ska jag då klicka när hästen plockar upp borsten eller när hästen ger den till mig?

4. Kan man "träna bort" godis-belöningen och ge mindre för varje gång när man håller på att träna in ett tricks så hästen ser bara själva klicken och kanske en "klining" som belöning? Måste man ge godis över huvud taget eller räcker det med kli?

5. Om man till exempel ska lära hästen att rulla på kommando hur gör man det? Klickar man varje gång som hästen rullar och säger sen ett kommando innan hästen börjar rulla eller?

Hoppas frågorna blev tillräckligt tydliga!

Är väldigt tacksam för svar!

Cahira
1

Vad kul att du vill klickerträna din ponny!

1. Du tar supersmarrigt godis, klickar, ger godis, klickar, ger godis, klickar, ger godis så kommer hästen fatta rätt fort att klick betyder godis. Äpple tex brukar vara poppis även om det inte är så bra i mycket mängder pga syran och sockret. Om du delar i små bitar blir det nog bra inklickningsgodis. Morötter och knäckebröd har jag hört är poppis med. :) 

2. Du kan lära hästen att stanna och komma när du ger en signal. Du kan lära in skrapandet ute så kan det minska beteendet då du inte ber om det. Ingen garanti men värt att försöka. :)

3. Du börjar med att klicka allt intresse för borsten. Minns du leken "fågel fisk eller mittemellan?" Du klickar när det blir varmare. :) Varje babystep i rätt håll belönas. :) Så du klickar att hästen nosar på den, puttar på den, läppar den, tar upp den och så vidare. Sedan tränar du in tålamod och hästen ska ha den i munnen längre och längre. Om du lär in handtarget (hästen belönas av att dutta nosen i din hand) kan du kombinera plockandet med att lämna i handen på så vis. Börja på pytteavstånd och öka avstånd då ponnyn kan tricket. Skynda långsamt! Om du gör det för svårt kommer ni båda bara bli frustrerade och tröttna. 

4. Om ponnyn tycker kli är fantastiskt kan du absolut belöna med kli istället! När h*n kan tricket behöver du inte klicka längre, klickerträningen är enbart för inlärning. :) Belöna med kel och ev godbit i efterhand med för att hålla i motiveringen att fortsätta med beteendet, men inte i samma utsträckning med godiset. 

5. All klickerträning sker i babysteps. Tror dessa kan hjälpa dig lite. :)

http://klickertraning.ifokus.se/articles/4da83a8888f4726eb900184e-vad-ar-klickertraning?articles-1

Börja simpelt! Kolla videos om klickerträning på youtube och googla sidor om klickerträning. Det är mest om hundar där ute men principen är densamma. :) 

Jag rekommenderar att du börjar med inklickning (lära ponnyn vad klickern betyder) och sedan handtarget och ev targetstick. Det kommer hjälpa dig enormt sedan! Targetstick så ska ponnyn nudda vid udden av en pinne, vissa har en tennisboll på pinnen för att den ska synas bättre för djuret. Detta kan leda djuret dit du vill och kan underlätta om du ska lära in snurra, sträcka på halsen, ta ned huvudet och såna saker. :) 

Börja där så du lär dig hur din ponny fungerar och du blir lite varm i kläderna på hur det känns och fungerar. :) Börja lätt och börja smått, ponnyn måste lära sig att lära sig. Det låter dumt men när hästen väl börjat fatta principen så kommer det gå lättare och lättare, och det kommer göra det lättare med dom svårare inlärningarna, som till exempel stanna. 

Kom ihåg, skynda långsamt! :) Djur lär långsammare än människor och kräver många upprepningar för att förstå. :) lycka till, hoppas min flummiga text gav dig de svar du sökte. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ponnygrisen
0

Tack så jättemycket, jag fick verkligen den information jag behöver!

Cahira
0

Härligt! Du vet vart du ska vända dig om du kör fast. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.