Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 926 ggr
Princesseen
0

Min valp sitter bara där

Min 5månaders valp får jag inte att bjuda på beteenden, han står bara och tittar. Har testat att klicka på allt han gör i vardagen. Men så fort jag klickar en gång vänder han direkt, får godisen sen står han bara där igen. Han sitter inte ens. Eller efter typ 5minuter sätter han sig, då klickar jag. Sen går det 5minuter igen innan han sätter sig och så fortsätter det. Vet inte vad jag ska göra?

Karolina-H
0

Han har inte riktigt förstått vad det är du vill än och kanske är du lite för långsam i ditt klick så han inte sätter ihop sättandet med klicket och då fattar han inte vad det är du vill.

Försök tajma riktigt noga exakt när rumpan kommer i golvet och bli välrdens roligaste matte när han gör rätt så får han mer lust att försätta. Vissa hundar har svårare för klickerträningen och när de är valpar gäller det att bara göra väldigt korta pass annars tröttnar de på det :)

Codeavalone.blogg.se

Princesseen
0

#1 jag tajmar så bra jag kan. Har klickertränat min andra och han förstår. Jag försöker korta pass och jag försöker bli världens roligaste matte. Får väll bara fortsätta försöka.

KickiG
1

#0 Försök att kasta godiset på golvet då du klickar. Då måste han röra på sig för att ta det. Sedan kan du klicka så små rörelser som möjligt när han tagit godiset. Ät godis-lyft upp huvud = klick+kastat godis. Gå fram till godis och ät godis-titta på matte = klick+kastat godis. Ät godis, sitt ner = klick+kastat godis = måste stiga upp för att få det. 

En sådan här lek lekte jag med min hund när jag började klicka honom, för han "fastnade" också i början. Ibland kändes det nästan som att man klickade för en höjning av ögonbrynet. Ibland rörde jag själv på mig lite för att få honom att erbjuda ett beteende. Försök att uppmuntra sådant som innebär rörelse. 

Och när jag skriver "kasta godis" så menar jag naturligtvis inte att man ska slänga iväg det långa vägar, bara så att hunden måste stiga upp och ta det. Man kan ju även manipulera lite genom att kasta godiset på sådana ställen som medför att hunden måste göra något för att komma bort/tillbaka till dig. T ex backa, stiga över något, lägga tassarna på en musmatta…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Princesseen
0

#3 har kört det ett bra antal gånger men får fortsätta. Snart kanske det släpper. Det känns inte som han förstår att det är någonting han gör som utlöser klicket. Han har full koll att klicket är godis märker jag.

KickiG
0

#4 Du kan ju också börja bara träna på någon sak som du upplever som inte så väldigt viktig ifall det inte går riktigt bra :) Jag brukar gilla att börja lära hunden gå till en matta/bädd och lägga ner sig där. Det är en ganska lätt övning, som innehåller rörelse. 

Eller att klicka in hunden i en låda är också en ganska bra övning, som inte spelar någon roll om det inte blir helt rätt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Cahira
1

Han kanske helt enkelt är en individ som behöver hjälp på traven = luring?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Princesseen
0

#5 får testa :) #6 ja kanske det. Ska iallafall gå en kurs och se om det hjälper. Annars får jag börja med luring