Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 871 ggr
slarvigt
0

Djurs intelligens

Klickerträning är ju i grunden mycket mekaniskt. Djur gör saker som lönar sig = man får se till att djuret upplever att det vi vill att de ska göra lönar sig. 

Med detta i åtanke, vad är intelligens för er? Hur ser ni på djurs intelligens?

Cahira
0

Intelligens för mig är förmågan att räkna ut och lära sig bästa metoden för hög chans för överlevnad. Människan har säkrat sin överlevnad rätt så väl, men vissa saker lyser igenom ändå. Hur fort lär man sig av sina misstag? 

BC är smarta för de lär sig av människan för ett samarbete för överlevnad, och terriers är smarta för de kan räkna ut hur man överlever på egen hand. 

Ungefär. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

slarvigt
1

#1 Tack för ditt svar! Jag tror att vi tänker liknande. Jag har problem med definitioner av intelligens överhuvudtaget. Jag tycker att många använder det i betydelsen "person som har mycket kunskap och kan använda många 'svåra' ord". Översatt till djur handlar det ofta om djur som kan många tricks, tex. Dessa saker hänger ju ofta ihop med hög intelligens, men framförallt i människoexemplet så upplever jag att en viss typ av "bok-intelligens" snarare medför att man är orörlig i tanken och har ett okritiskt förhållningssätt. Vad gäller djur: Jag har en kanin och det är ett djur som man ofta får höra att de är korkade. För mig är min kanin en individ som jag kan se beteendemönster hos, jag kan alltså tolka hans känslor i olika situationer. Jag kan också med hjälp av klickar shejpa fram beteenden hos honom, enligt ovanstående definition av intelligens :) Jag kan dessutom tycka mig se tänkande i flera led: Om han vill över ett kompostgaller som jag satt upp så kan han titta sig omkring, hoppa upp på något som står intill för att sedan hoppa över gallret. Jag förstår inte riktigt tanken om "korkade djur" faktiskt. Tycker det är orättvist, trångsynt och tyder på en människocentrerad världsbild där bara vår typ av intelligens värdesätts…

KickiG
2

Jag tycker att illustrerad vetenskap definierar intelligens rätt bra. "Det står dock fast att det är stor skillnad mellan att vara intelligent och att vara klok. Klokhet avser i regel den kunskap och de förmågor man har, medan intelligens snarare är förmågan att inhämta och använda kunskap. Hög intelligens ger alltså goda förutsättningar för att bli klok, men för att bli det måste man lära något genom studier eller erfarenhet. I allmänhet blir man därför klokare – men inte intelligentare – av att läsa en bok."  (http://illvet.se/maenniskan/hjaernan/vad-aer-intelligens ) Jag ser intelligens som förmågan att lösa problem. Men olika djurarter är intelligenta på olika nivåer, och har olika förutsättningar att lära sig saker och att lösa problem. En daggmask kan förvisso lära sig saker, men inte på samma nivå som en häst eller hund. Att jämföra djurarter med varandra och säga att den här är intelligentare än den här, är egentligen fel tycker jag. Mera rättvist är det ju att jämföra intelligensen hos representanter inom samma art.

Sedan finns det ju då olika sorters intelligens, musikalisk, social, matematisk etc. Om man riktigt vill krångla till det.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

slarvigt
0

#3 Exakt! Tack. Olika arter är nog intelligenta inom de områden de behöver. En daggmask är bäst på att vara daggmask typ :P

Cahira
2

Sköldpaddorna jag hade visste vart de fick (och inte fick) vara. När de gick vanligt på golvet sa det "klick-klock-klick-klock" när skalet slog i golvet varje steg. Men då de gick till ställen där de inte fick vara så lyfte de skalet och smög!

När jag sa "Vad gööör duu?" så tvärstannade båda två, tittade på mig för att se vem som blev upptäckt, och sedan vände om och agerade som att den sa "Näe asså.. jag skulle bara kolla…. den här väggen." För att försöka smyga dit igen lite senare. :) 

När de blev arga så slamrade de skalet i golvet istället och såg ut som en konstig bulldogg. :) 

Och ändå hör man så ofta om hur korkad reptilhjärnan är. Det var vattensköldpaddor så jag vet inte ens hur bra hörsel de egentligen har på land.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.