Klickerträna häst
Jag testade förra hösten att klickerträna en häst. Jag testade om jag kunde få henne att buga. Men det gick sisådär, fick bara huvudet mellan frambenen.
Finns det något enkla tricks som man kan lära en häst?
(Hästen på bilden är det jag har börjat klickertränat)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Har du tränat in några andra tricks än det försöket med att buga?
Ett tips är att du kan göra så som Sandra gjorde med fåren med foten & att de sträcker fram klöven så att säga (i detta fall blir det hov men ja…), nicka, snurra runt, frusta…
Jag har inte varit nere vid hästen sen i höstast, och när jag var där sist var jag bara där i 5 dagar. så nej jag har inte prövat nåt annat.
Nostarget, dutta nosen mot handen eller en pinne eller liknande.
backa
vifta på läppen
Finns en hel del man kan göra :) finns lite inspiration på youtube :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hur gjorde du när du lärde din häst att lyfta hovarna på komando?
#5 Använde mig av en targetstick i början o petade på benet och då lyfte han automatiskt på hoven, efter några gånger la jag till kommando så fort han lyfte, tog sen bort targetsticken och använde bara ordet ja valt. Eftersom ja använder samma ord till alla hovar kan han ibland lyfta fram fast ja står i bak och vill att han ska lyfta där, petar då bara på bak så lyfter han där, nåt att tänka på om man vill vara tydligare mot sin häst att använda olika ord.
Man kan lära dom praktiskt taget vad som helst, bara fantasierna sätter gränser :)
Men några som kan vara lätta att börja med är yoga, ta upp hovarna, bergsgeten, spagat, bära lätta saker och buga (även om buga kräver rätt mycket)
Sen finns ju svårare såsom ligga, sitta, stegra osv! Men tillslut kan man försvåra dom genom att göra vissa av sakerna uppsuttet :)
Här är ett exempel på att lyfta hoven, dock fel sida - men alla har vi våra sämre dagar ;)
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
Snyggt!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Saiipz: Gud vad fin häst du har! Jo jag testade bergsgeten på henne, och hon fattade på engång :D det e bara synd att man inte äger hästen själv eller att dem bodde närmare så man kunde träna lite oftare :/
aw, jo tycker med hon är fin! väldigt fräsch för att vara snart 20 år! ;)
Jo vissa gör ju det, dock är inte min häst en av dom ;) men vad kul ändå, men sålänge de inte går 2-4 veckor mellan gångerna så är det nog rätt lugnt !
Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..
det går oftas månader innan jag kan träna henne igen, då hon bor 3 timmar bort och jag har skola och sånt. så det e lite synd :( men hon brukar komma ihåg sakerna vi har gjort, vilket e positiv :)
Jag har lärt min lilla tjej yoga, pussas och "nej!. Håller på med inlärning av buga men det går segt då det kräver mycket av henne. Så vi tar lite andra trick emellan, ska lära henne skämmas och nicka snart! :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Var försiktig med att lära in trick som kan göra folk illa - Vifta med ben, pussa i ansiktet och liknande kan bli väldigt fel om hästen erbjuder själv, utan kommando. Bättre att börja med att tex böja bort huvudet, backa eller sätta mulen mot ett visst föremål.
Här är ett par exempelfilmer på när jag klickar in hästar:
Kallblodet Brolle, del ett
http://www.youtube.com/watch?v=HZHF7hfUhrU
Brolle del två