Klickar du annat djur än hund?
Om du klickar annat djur än hund får du gärna svara på dessa frågor. Vore jättekul att se och veta och kanske kan ge tips till de som har tankar på att träna samma djur. :)
Vad för djur klickar du?
Vad fick dig att vilja börja?
Vilka belöningar har du testat? Vad fungerade och vad fungerade inte/mindre bra för ditt djur?
Vad har ni lyckats lära in hitills? (svara gärna hur ni gjorde, men det är frivilligt)
Vad har ni för drömmar och mål i er träning?
Vad har ni för tips och råd till de som funderar på att träna samma djurart? Kanske några böcker eller länkar att rekommendera?
Annat?
Tack på förhand! :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vad för djur klickar du? Kanin. Vad fick dig att vilja börja? Jag läste om och såg på youtubefilmer av folk som gjorde det och ville se ifall jag kunde lära min kanin något. Vilka belöningar har du testat? Vad fungerade och vad fungerade inte/mindre bra för ditt djur? Jag har testat olika typer av grönsaker, men slutade med det eftersom det inte är så nyttigt för kaniner i stora mängder. Nu tränar vi med hans pellets (cuni complete) som han älskar. Jag brukar bryta de i mindre bitar så går det snabbare att tugga och de räcker längre :) Vad har ni lyckats lära in hitills? (svara gärna hur ni gjorde, men det är frivilligt) Stå på baktassarna (lätt eftersom han bjuder på det mycket själv. Speciellt när han blir sprallig eftersom man har något gott någonstans… Med det behövde jag alltså bara klicka medan han stod.) Snurra (här visade jag några gånger runt med en godis. Lockade alltså. Gjorde sedan mindre och mindre rörelser tills jag tillslut bara höll handen i startläget. Det är fortfarande kommandot vi använder för att snurra.) Hopp över benen (det finns många varianter på denna. Antingen sitter jag med benen ut och han hoppar över båda eller så sitter jag med ena benet ut och det andra uppdraget så ska han gå under det uppdragna benet och hoppa över det utsträckta eller så sitter jag med benen i kors och han hoppar över mitt ena knä, springer bakom ryggen och sedan fram över det andra. Alla shejpade då han gärna bjuder på detta också.) Pussa på munnen (här har jag haft godis mellan läpparna som han har fått ta.) Vad har ni för drömmar och mål i er träning? Att ha kul ihop och komma närmare varandra. Jag har verkligen märkt hur detta har stärkt banden mellan oss. Vad har ni för tips och råd till de som funderar på att träna samma djurart? Kanske några böcker eller länkar att rekommendera? Jag upplever att det fungerar bättre med gester som kommandon för kaniner, än tal. Ha tålamod. I början tyckte jag att det var svårt eftersom det kändes som om han bara sprang runt och var hysterisk (pga gott godis). Det gör han nog visserligen fortfarande, men nu ser jag också att han prövar beteenden och upprepar de som tidigare belönats. Om man inte går för fort fram så kan man se framsteg väldigt snabbt är min erfarenhet. Var nere på kaninens nivå. Du kommer inte uppleva fokus med ögonkontakt tex som en hund, men du kanske kommer märka att kaninen håller stenkoll på dina händer. Jag har snarlika handsignaler för vissa tricks och han kan särskilja dem. Annat? Ha kul! Kaniner har så himla mycket knasigt för sig, försök fånga det! :)
Vad glad man blev av att läsa! Tack för att du delade med dig! 🌺
Tack! :)
Vad för djur klickar du?
Kanin
Jag läste om andra som klickertränade sina kaniner och jag såg även massa videos på youtube (med hundar dock) men eftersom jag inte har hund så bestämde jag mig för att prova det med Thea. Så jag läste lite om andra som gjorde det, och tittade på videos med kaniner. Blev inspirerad, köpte en klicker och började.
Vilka belöningar har du testat? Vad fungerade och vad fungerade inte/mindre bra för ditt djur?
Grönsaker (gurka, morot), hennes mat (rabbit royale), knäckebröd och "gnagarsticks". Grönsaker är inte särskilt motiverande för Thea alls, hon tar typ 3 små bitar men sen räcker det tycker hon. Hennes mat funkar bra men den har jag bara om det andra är slut eller jag ska variera lite. Knäckebröd och gnagarsticks är hennes favoritgodis, och det är smidigt för mig att ta med ut. Ända nackdelen med gnagarsticks är att dem tar längre tid att äta upp (även om jag bryter dem).
Vad har ni lyckats lära in hittills? (svara gärna hur ni gjorde, men det är frivilligt)
Snurra, stå på bakbenen, gå på bakbenen, pussa på munnen och handtarget. Även "lite" inkallning.
Från början, innan jag hade klicker och lärt henne handtarget så visade jag bara med godiset hur hon skulle göra, men sen ändrade jag när jag började med klickern. Så jag berättar hur jag gjort när jag lärt med klickern.
Handtarget: Klickade (och gav godis då) varje gång hon nosade eller nuddade min handflata. När hon sen fattade det, så började jag röra lite på den (handen) och klickade när hon följde efter. Det har hjälpt jättemycket i träningen tycker jag, och hon fattade väldigt snabbt.
Snurra: Eftersom hon kan handtarget så rörde jag bara min hand runt i en cirkel och hon följde efter, och så klickade jag när hon snurrade. Det fattade hon oxå väldigt snabbt.
Stå på bakbenen: Jag visade min hand (handtarget) och förde den uppåt tills hon stod, och då klickade jag. Sen räckte det bara med att jag höll handen ovanför henne så att hon ställde sig på bakbenen och duttade med nosen på min hand. Sen har jag även lärt henne att stå när jag säger "stå", och då gjorde jag så att jag sa "stå" och höll sen handen så att hon ställde sig upp. Upprepade flera gånger, och nu kan hon det ^^
Gå på bakbenen: Jag gjorde så att hon ställde sig upp, och sen visade jag med godis att hon skulle gå framåt. Hon fattade inte i början, men sen så började hon ta små steg så varje gång hon visade ett tecken på att röra sig framåt så klickade jag. Nu kan hon det jättebra. (:
Pussa på munnen: Ehm.. Lol, minns inte riktigt. Det lärde jag henne innan jag klickertränade, och jag tror bara att jag gjorde ett särskilt ljud med munnen och höll godiset nära den, och sen när hon kom mot munnen berömde jag med rösten och hon fick godiset… Så jag gör alltid det ljudet och då fattar hon vad hon ska göra. Sen har jag bara lagt till klickern för jag ska lära henne att "verkligen" pussa mig, då hon rör huvudet lite upp och ner samtidigt oxå och inte gör precis som en puss… Svårt att förklara haha, men hon kan det iaf ganska bra. Måste bara "finslipa" lite på det x)
Inkallning: Hon kan det sådär, ibland kommer hon och ibland inte, det beror på vad hon gör.. och lite vad hon vill. xD Vissa dagar är svårare än andra, så då brukar jag strunta i det och bara köra lite kort det hon kan bättre. Men hon lyssnar alltid när jag gör ljudet, och om hon vet att jag har godis och hon inte äter nåt annat så kommer hon oftast, men det är olika från dag till dag. Jag gjorde iaf så att jag gjorde ljudet varje gång hon fick nåt gott, och sen började hon koppla ihop det med något bra så då började hon komma när jag gjorde det. Ungefär som när man lär in vad klicket betyder.
Att hon ska bli säkrare på tricksen, och bara finslipa lite på det hon kan. Vill även lära henne lite mer grejer, men just nu fokuserar jag på att lära henne att snurra när jag säger "snurra". Jag vill även, som slarvigt i #1 skrev, ha kul och få bättre kontakt med Thea. För det har jag verkligen fått! Det är så kul att se hur snabbt hon lär sig och hon har även blivit mycket socialare ^^ Vi har mycket roligare nu och det känns som att vi kommit närmre varandra. Så bra kontakt som jag har med Thea har jag aldrig upplevt förut med något annat djur.
Vad har ni för tips och råd till de som funderar på att träna samma djurart? Kanske några böcker eller länkar att rekommendera?
Tycker att det slarvigt (i #1) har skrivit är bra. Ha tålamod, sitt gärna ner på golvet/marken med kaninen (det blir lättare då tycker jag) och som slarvigt sa, ha kul! Även om vissa kanske inte tycker det är så kul att jag typ lyckats lära Thea att hoppa upp i mitt knä (det kan hon oxå btw) så blir jag så glad när hon fattar, och när hon själv börjar bjuda på beteenden hon lärt sig. Istället för att fokusera på att det kanske gick sämre en dag, så ge inte upp utan tänk positivt och bli glad över dem små sakerna. Och om kaninen kanske inte vill en dag, strunta i det då. För det är ganska hopplöst i det fallet, iaf för mig. Thea är himla envis i vissa fall, men då får jag bara försöka komma på andra sätt eller komma på något annat. Så ha tålamod och bli inte irriterad ifall kaninen inte fattar, det är meningen att det ska vara kul och positivt att klickerträna med kaninen! ^^
Här är en bra länk till en artikel på kanin ifokus: http://kanin.ifokus.se/articles/51600b748e0e741308000382-inlarning-med-positiv-forstarkning
#4 Snyggt jobbat! Och jag håller med er att man får starkare relation med djur man tränar "skoj" med. :)
Vad för djur klickar du?
Hästar, hundar, råttor, katter, höns, får och möss.
Jag hade en häst som inte ville komma i hagen, och behövde en träningsteknik som ändrade hennes inställning till arbete. Detta var 1997, då klickerträningen fortfarande var ny inom hundsporten och näst intill helt okänd inom hästvärlden. Jag åkte på kurs för Ellen Ofstad och på den vägen är det.
Eftersom jag klickertränat som yrke i tio år, blir det en halv uppsats med alla hundratals djur jag hunnit träna. Generellt så tycker jag att man ska tänka på att variera sin belöning, leta efter vad som är en dunderbonus för just din individ och när det kommer till godis så jobbar de flesta bra för betydligt mindre mängder än man tror. Max en kubikcentimeter morot per klick till en häst!
Vad har ni lyckats lära in hitills? (svara gärna hur ni gjorde, men det är frivilligt)
Jag har skolat om en häst från "ridskolebuss" till att göra piaff och galoppskolor på hängande tygel, ridit in flertalet hästar, tämjt en helt förvildad häst, lastat ett otal "olastbara" hästar, tränat upp två hundar till certifierade specialsökshundar, en flock råttor till att spela basket, en höna till att sätta sig på stolsryggen och en katt att göra high five och mycket mycket mycket mer. Receptet på all träning är att bryta ner beteendet i betydligt mindre bitar än man tror går, hålla sig till 80%-regeln och jobba i korta men effektiva pass. Viktigast av allt: LE när det går fel!
Drömmen är att kunna utbilda en vallhund till full användbarhet från valp till CK-klass, enbart med klickertänk.
Läs mycket, men träna mer! Våga ta hjälp av andra, be om råd och ta till dig eventuell kritik. Filma dig själv och djuret när ni tränar, och titta på senare - man lär sig mycket av att se sig själv och sin träning utifrån. Om du har möjlighet, gå kurser för duktiga klickertränare. Ge dig själv utmaningar, kör inte alltid på med samma gamla trick som förut utan lär in nya saker, svårare saker.
Annat?
"Den som hävdar att något är omöjligt, ska inte avbryta den som utför det!"
Våga testa att variera med shejping, lockande, targets, modellering och använd dig av social förstärkning. Tänk inte så mycket att det handlar om enskilda trick, utan använd tricken för att bygga upp en förståelse, ett språk, med djuret du tränar. Ett språk som du sen kan ta med dig för att bygga upp mycket komplexa beteenden eller ta till och få att fungera när det krävs nyinlärning i akutläge(som att lasta en häst eller få kaninen att vara stilla hos veterinären).

Vad för djur klickar du?
Katt, ibland hund.
Alltid älskat lydnadsträning på hundar och hästar och viss mån katter, men har aldrig klickat in något djur förut, satt och tränade in lite trick på en av mina katter och sen så slog det mig att jag vill prova klicka in dem. På den vägen är det.
Jag har bara provat deras favoritgodis, Dreamies i ostsmak och det fungerade hur bra som helst.
Vacker tass, dansa, sitt, ligg, upp på bakbenen, och kombinationer med dessa. I början ville en av katterna inte ge mig tass alls utan drog sig tillbaka, nu får jag båda tassarna vackert i handen då jag ber om respektive tass.
Jag har nog faktiskt inga specifika drömmar eller mål i träningen, det är mest bara för att stimulera mina innekatters hjärnor lite extra, eftersom katter inte har samma need to please som andra djur har. De verkar gilla klickern dock.
Tålamod och vilja! jag har inte läst några speciella länkar specifikt för katter, läste lite bara om hur man klickar in hundar, följde ungefär samma koncept för katterna.
Annat?
Precis som #1 funkar gester bättre än tal, mina katter kan röstkommandot "sitt" men allt annat görs av gester men med lite röstförstärkning, jag behöver inte be om tass med rösten, jag behöver bara lägga fram handen som om jag vill hälsa/ göra highfive och de förstår. Vill även igen skriva, tålamod! Katter behöver att du ger dem tålamod och en stunds fundering på vad det är du vill. Mycket social förstärkning kan även behövas också om du har en social katt, variera träningen efter din katts personlighet och jag tror inte att du kan få en katts uppmärksamhet så som du kan få en hunds på en gång. katter är mer kräsna och vill helst bara gå sin egen väg.
Vad för djur klickar du? Klickade mus innan. Vad fick dig att vilja börja? Rolig aktivitet, såg ju hur kul hunden tyckte det var :) Vilka belöningar har du testat? Vad fungerade och vad fungerade inte/mindre bra för ditt djur? Ost, mandelflarn, smör, mat, nötter. Smör och mandelflarn funkade bäst! Vad har ni lyckats lära in hitills? (svara gärna hur ni gjorde, men det är frivilligt) Lyckades lära in lite agilityhinder samt att stå på baktassar Vad har ni för drömmar och mål i er träning? Då musen jag klickade är bortgången så har jag inga drömmar eller mål. Jag hade som mål med Delta att kunna klicka in olika konster samt lära in inkallning :) Vad har ni för tips och råd till de som funderar på att träna samma djurart? Kanske några böcker eller länkar att rekommendera? Ha kul! Vanlig kicker var lite för högt för min mus så jag använde en bläckpennas topp och klickade med. Annat? -
-
Vad för djur klickar du?
Gerbiler
Mest att få dom tama
Vi provade många, men solrosfrön är det ända som har funkat, men i och med att det är rätt onyttigt blir det små bitar.
En så länge har vi bara påbörjat "hoppa upp i handen", så att när handen kommer ner är det meningen att dom bara ska hoppa upp så kan man lyfta ut dom.
Först så började vi att lära dom att klick = godis. När dom väl fattat det var det bara att sticka ner handen ( flat ), med ett solros frö på, och klicka när dom hoppade upp och tugga. Sen så var det att dom hoppade upp *klick* och så godis. Typ där vi är nu, men blir bättre för varje dag, har ju bara haft gerbilerna i 1 månad och klickertränat sedan en knapp vecka tillbaka, ljudet var lite läskigt i början men när dom fattat att det betydde godis gick det bättre 😊
Att dom ska komma vid ett speciellt ljud och hoppa upp i handen, även på nya platser.
Prova dig fram och se vad som funkar bäst för din gerbil.
Annat?
Tänk på att träna korta stunder och se till att dom inte får i sig för mycket "godis"!
~Some of my best friends, never say a word to me~ 
Vad för djur klickar du?
Dvärghamstrar
Början mest för att jag hade en riktigt surtant-hamster som bets och var jätte svår att underhålla, så började med att trickträna henne och det tyckte hon var jätte kul! Och jag tyckte också det var väldigt kul så jag började träna med dom andra två jag hade också och det har jag fortsatt med.
Solrosfrön funkar allra bäst! Har testat lite annat, men det har inte funkat så bra.
Surtanten lärde jag att välta toalettrullar på kommando, snurra runt på två ben, gå på två ben och komma när jag ropade. Den ena av dom som jag har nu kan "puss" nostarget och tasstarget mot mitt finger. Den andra kan bara nostarget mot mitt finger.
Underhålla djuren och mig, just nu har jag två pensionärer så har inte riktigt några andra mål. Men med nästa hamstrar så blir det nog lite mer!
Inte direkt, gäller bara att ha bra tålamod och inte förvänta sig för mycket direkt. Finns tyvärr inga bra böcker att läsa, det är synd!
Annat?
Små kan också!
😃
// Nadja
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en video på gammeltant Rassla, hittade inte min klicker på videon så röstberömmer. Fniss, kolla så jag drar undan handen för att inte bli biten 😛 Hon var verkligen en djuraffärshamster av värsta sorten, aldrig att jag köper en hamster från djuraffär igen! Men smart var hon och väldigt charmig!
// Nadja
Vad för djur klickar du?
Kanin 😃
Min hare har överskottsenergi men att enbart hoppträna kompletterar inte den psykiska stimuleringen för henne :) Dessutom så har vi fått ett starkare band sedan vi började klicka
Små bitar morötter, hade smådjursgodis först, men hon tröttnade på det.
Vad har ni lyckats lära in hitills?
Stå, gå, snurra runt, ta fint(ifall småbarn vill mata henne, hon är ganska glupsk xD), puss & håll(hon sätter framtassarna runt godisen som hamstrar gör när dem äter)
Just nu är det mest för stimulering, då kaniner tyvärr inte klickas i tillräckligt stor grad att man kan tävla i agility, m.m. men det hade varit kul. Om inte annat vill jag lyckas lära henne komma på inkallning, då hon just nu hellre äter gräs än att lyssna på mig 😎
**Vad har ni för tips och råd till de som funderar på att träna samma djurart? Kanske några böcker eller länkar att rekommendera?
**Ha kul och tänk på att ha ett godis kaninen älskar!
Träna korta pass så ni båda inte tröttnar 🙂
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Tack för alla svar! Är jätteintressant att läsa! 🌺
Vad för djur klickar du?
Katt
Eftersom Alva är nyfiken och lite rastlös och gillar inte vanliga kattleksaker.
Kör med ordinarie torrfodermärke men annan sort så att säga. RC för kräsna katter har hon som godis och äter RC Hairball annars. Funkar super.
Hopp över tunnel, Tass mot min hand, Tass mot leksak (använder en viss sorts leksak som s k target), Snurra runt, Sträcka upp med två tassar (funkar sådär än)
**Vad har ni för drömmar och mål i er träning?
**Enda målet för mig är att Alva ska tycka det blir allt roligare. Hon spinner hela tiden vi tränar så hon älskar det verkligen!
Vad för djur klickar du?
Katt
Har ju klickertränat hundarna i flera år och är väldigt nyfiken av mig och det är både roligt och utvecklande för mig som instruktör att träna andra djur än hund. Dessutom får vi en bättre relation och kattungen får tänka till och bli trött. Han är för liten för att få gå ut ännu så han behöver stimuleras.
Leksaker samt fisk, nötkött, viltkött och kalvkorv har vi hittills använt och det fungerar kanonbra. Tar av det som finns hemma.
Fick hem honom i torsdagskväll så vi har inte hunnit så mycket ännu. 4 tassar i en låda (vi har hunnit minska lådan 3 gånger redan :) ) och påbörjat specialsök. Den förra katten som tyvärr har varit försvunnen i över en månad var väldigt duktig på kantarellsök. Är ju specialsöksinstruktör så självklart håller vi på med nosarbete :D
Ha roligt tillsammans och få en starkare relation
Bara att sätta igång och prova. Börja med några enkla saker och använd godis som djuret kan äta upp snabbt i små bitar, han ska inte bli mätt. Träna korta pass och ha en plan innan ni börjar. Filma gärna om ni har möjlighet.
Annat?
"Så länge det är fysiskt möjligt går det att lära" :)
Bloggar på vid min sida
Ägare och instruktör på Norra Kedums Hundcenter (hundkurser, utbildningar, webshop)