Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 965 ggr
Frida B
1

Greppa föremål, hjälp!

Försöker lära nimbus att greppa saker, för att sedan utveckla det till att hämta posten istället för att demolera allt som har med post att göra… Men jag får honom inte att hålla föremålet. Jag har uppmuntrat honom till att över huvud taget ta det i munnen, klickat och gett godis. Jag tror det är där problemet ligger. Att han fått klick för att han tagit upp föremålet, och sedan släppt det för godis. Men hur ska jag få in det att han ska hålla kvar föremålet? Och hur får jag honom att inte tugga? Några tips?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cahira
3

Jag tränade greppa/släppa med Apache. Höll i dummyn, väntade på att han greppade och sa åt honom att släppa och gav godis eftersom han redan släppte av klicket precis som du beskriver. Då han började fatta att han fick godis av släppkommandot så började jag be honom greppa men väntade med att ge släppkommandot. han släppte ändå såklart för han förväntade sig det. Jag sa ingenting och väntade på att han skulle greppa igen, sa släppkommandot och gav godis. Sedan tog jag 2-3 omgångar med snabba släppkommandon igen och sedan en där jag väntade. Omväxlandet var för att hålla intresset uppe och för att långsamt fasa in längre stund. 

När han började vänta på släppkommandot så började jag dra lite lätt i dummyn eftersom jag aldrig släppte handen, detta för att om han vill ha sin godis så måste han ju hålla i den tills han får släppkommandot! Detta gav bättre greppanden. 

Sedan började jag släppa dummyn och väntade mig att han skulle hålla i den, det var svårare! Men till sist så! :) Nu kan han både hämta och hålla i den tills jag säger åt honom att släppa. :) 

Greppa/släppa träning: http://www.youtube.com/watch?v=UKD3Y6UM8k8

Vart vi ligger ungefär nu eftersom jag nu försöker få honom att hämta mer onaturliga objekt och det går inte så bra. http://www.youtube.com/watch?v=goDqjWke9us

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.