Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikett: tricks-aktivering
Läst 1742 ggr
[Boston123]
0

Ligg med huvudet i marken

Jag klickertränar min 6 månaders boxerhane och vill nu lära honom ligga med huvudet i marken. Liggkommandot sitter och jag tänkte shapa honom till att ha huvudet i marken.. Men han lägger aldrig ner huvudet! Bara över sina framben, vilket blir "fel håll", det ska ju va framåt mellan sina framben!

Tips på hur jag "får ner huvudet"? :)

Sugar Mist
0

Jag lärde in Tigg(hakan på knäet) med kommandot "Här" och använde handsignal också, så gjorde bara kommandot i liggande position och gjorde handsignalen mot marken och bytte ut kommandot till Plats.

-

vada
2

Det kan vara bra att först lära hunden att trycka hakan i handen. När hunden kan det kan du ha handen mellan hundens framben på golvet när den ligger ner. När hunden väl förstått vad det går ut på brukar det gå snabbt att successivt få bort handhjälpen. 

Tryck i handen är även bra eftersom man känner hur hårt hunden trycker och kan shejpa fram att den trycker ordentligt i handen så att den så småningom koncentrerar sig på att trycka huvudet ordentligt i golvet och därmed (..förhoppningsvis 😉) lättare ligger stadigt.

Frida B
0

Jag håller på att lära Nimbus det, och jag säger åt honom att lägga sig ner och sedan pekar jag med godiset på golvet. Först reste han sig upp, men då sa jag åt honom att lägga sig ner igen. Sen gjorde jag samma sak igen (fingret mot golvet) och då kröp han fram. Jag hejdade honom, och fortsatte sen med fingret. Då låg han still men tog ögonkontakt ist. Då manade jag på honom lite och sa "kolla där, ner med huvudet, kom igen nimbus" och tillslut så la han huvudet ner och då klickade ja och han fick belöning :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Luminous
0

Jag använde en musmatta som min hund redan visste att han skulle lägga nosen på. Så satte jag musmattan mellan hans framben när han låg och klickade när han la ner hakan på den. Sen, för att få honom att hålla kvar körde jag med omvänt lockande! 

när han hade hakan på musmattan kom godiset fram och när han lyfte huvudet försvann det. tillslut höll han kvar hakan och fick ett klick! sen testade jag ta bort musmattan och han la ner huvudet i golvet istället, precis som jag ville :)