spansk skritt?
Någon som kan förklara hur man lär hästen spansk skritt? Jag har Lärt Lizzy (en häst då om någon inte fattae det ;) ) att krafsa med hoven när jag sitter på och från marken men hur fortsätter man? :D
well, jag vet inte riktigt men jag håller på med min ponny att han ska gå frammåt samtidigt som jag ger komandot för hov. Det får dock gå sakta i början så både en själv och ponnyn hänger med c: Annars vet jag inte riktigt
Jag har hört det ;) tack! ja det förstår jag! :D
Börja träna att hästen ska lyfta benet högt och sträcka det framåt när du pekar på det med ett spö. När den kan framifrån med båda benen, dra lite i grimskaftet eller backa (eller båda, beroende på vad hästen lyssnar bäst på) samtidigt som du ber den lyfta på varannat framben. Den borde fatta ganska snart vad som är meningen.
För att underlätta när hästen ska lära sig att lyfta på bene, stå brevid bogen och håll i grimman med ena handen. Se till att ni står mot en vägg. Lyft huvudet lite uppåt bakåt för att ge bogen mer ytrymme och peta på övre delen av benet/bogen en spöt. Be hästen ta ner benet genom att ta ner huvudet. Sen när ni börjar gå framåt kommer framåtsträckningen av benen mera.
"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"