Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 1120 ggr
[Ayaka]
0

Hur börjar man?

Hade tänkt inhandla Klicker imorgon, men hur tränar man in saker med den? Ska jag ex, Säga ligg (klick) och ge godis, eller bara vänta tills hon gör något jag vill, eller hur går det till?🙂

Cahira
1

I början när du klickar in ska du bara lära hunden att klick betyder godis så du klickar, ger godis, klickar, ger godis, klickar, ger godis, klickar, ger godis, osv tills du märker att hunden börjar titta förväntansfullt på klickern eller rent av dutta med nosen eller krafsa på den. Vänta då tills du får ögonkontakt och fortsätt så. Då får du ögonkontakt "gratis". Efter det kan du lägga av första passet. Du behöver bara klicka in hunden en gång, nästa gång kan du antingen:

Freeshejpa - vänta på att hunden påbörjar ett beteende och forma in. detta är som att leka fågel fisk och mittemellan, du klickar när det blir varmare. Babysteps! 

Eller 

Luring - du lockar hunden till ett beteende, klickar och belönar. :)

Förstår du? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sugar Mist
1

#1 Jag skulle inte vilja att hunden bygger upp förväntan på själva dosan. Jag har gömt klickerdosan i fickan/vante m.m. och istället belönat upp klicket istället för klickerdosan.

-

Cahira
0

#2 Jag visar bara dosan i början för att få en indikation när hunden fattat. Sen använder jag luring och då försvinner förväntan av dosan på samma vis. :) Men jag använder softclicks då en av hundarna är så vansinnigt rädd för klickers så om jag gömmer i vante så hörs det inte alls.

[Ayaka]
1

Tack för hjälpen, Hon fattade snabbt vad den ger 😉 Nu får jag experimentera, Det blev iallafall mycket effektivare och roligare att arbeta ihop. 🙂

Cahira
0

Kul!

LekGott
1

Kan starkt rekommendera shaping! Du får en hund som vill prova nya saker hela tiden för att få ett ¨klick¨ och godis. En uppfinningsrik hund är väldigt rolig att jobba tillsammans med =) 

Vad som också är viktigt att tänka på att att ge godis efter VARJE ¨klick¨ men de vet du säkert.

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sjuttan
0

Vore taxam för en enkel förklaring av vad "shaping" är.  Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

LekGott
0

Shajping är när du formar in ett beteende/trix. Ska du shejpa in "snurra" klickar du redan när hunden tittar åt de hållet du vill att hunden ska snurra åt, efter några gånger(när hunden fattat att de e åt ex vänster den ska titta) så väntar du lite med klicket och hunden kommer då "ta i mer" o kanske flytta en tass åt vänster, då klickar du igen. Sedan kanske du kan kräva att hunden flyttar båda framtassarna åt vänster o så fortsätter du öka kraven. Viktiga är att va tyst och inte hjälpa hunden genom att visa med godis, händer osv. Du vill att hunden ska jobba själv för att klura ut vad du vill att den ska göra. Lägg på kommando när du har ett trix precis som du vill att de ska se ut. Krävs en del tålamod men det är väldigt roligt när hunden förstår och vill testa mer :) Det du kan "hjälpa" med är hur du belöningsplacerar. Ska hunden snurra åt vänster så ger du godiset snett bakom hundens huvud på vänster sida. Klicka när hunden tittar/rör sig åt vänster och ge godis till vänster om hunden. Hellre korta pass än långa o att hunden blir trött/frustrerad o ger upp

Må gott!! 
Nathalie & Lego

Sjuttan
0

Tusen tack!   Hade förut bara hört uttrycket  men  aldrig fått någon förklaring.🌺

Aa.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.