Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 571 ggr
Evilina
0

Börja med klicker

Jag har en ettåring blandrastik som är full utav energi och skulle behöva lite extra stimulering av hjärnan då hon aldrig tröttar ut sig fysiskt. Tänkte då att jag skulle börja klickerträna henne. Har förstått det här med att "klicka in" så att hon förstår vad klickern innebär men när det sen kommer till att lära henne nya saker. 

Sitt kan hon redan, ska man då "börja om" med sitt så att hon förstår själva klicket ännu bättre eller ska man gå på nått nytt direkt? Och om jag till exempel ska lära henne ligg (vet inte varför men hon har jättesvårt för det) hur ska jag då gå till väga? :)

Cahira
0

Det roliga med shejping är att du kan i början när hunden är inklickad vänta in ett beteende. Ögonkontakt är att rekommendera då det underlättar att hunden lär sig att ögonkontakt lönar sig. Men sedan kan du bara vänta ut till du ser hunden göra nåt intressant i någon riktning mot något som du vill fånga. Sedan håller du dig till det tills hunden fattat vad du vill. :)

Hänger du med?

Exempel kan vara sätta sig, lägga sig, klia nosen, sänka huvudet, böja undan huvudet. Ja så gott som vadsomhelst. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.