Hur började ni?
Hur kom ni i kontakt med klickerträning för första gången? Var det någon bekant som berättade om det, läste ni om det på nätet eller fick ni information om det på någon kurs?
Berätta om hur ni fastnade i klickerträsket!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Om jag inte minns helt fel fick jag nys om det först härifrån (och Hundar iFokus) :)
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag minns faktiskt inte när jag hörde om det första gången, men jag minns att jag köpte en klicker för 5 år sedan och trodde att jag hade koll på läget när jag började "klickerträna" min hund. Jag var verkligen helt grön och hade väl ingen aning om vad jag höll på med, men nu några år senare är jag utbildad klickertränare via Canis och har, förhoppningsvis, bättre koll på metoden nu. 😉
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag visste om det sen jag var jätte liten då min mamma använde klicker när hon började valpkurs med vår familjehund. Men jag började själv inte använda det förrän jag började på hundsports skolan jag gick på. Det var först då jag insåg hur praktiskt det var med klicker!
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Jag hade hört talas om klickerträning, men i negativa (och nu i efterhand vet jag också felaktiga) ordalag. Att det var någon ny hippie-grej, att man istället för att ropa in hunden skulle klicka som inkallning och gu' så töntigt osv. Jag är uppvuxen med att man ska visa som bestämmer, vara hård, hunden ska bara lyda, som någon slags militärinstans. Samma dominanssnack man bland annat hör Cesar Millan prata om fortfarande var självklarheter då. Det var först när jag skaffade Loke för lite över 5 år sedan nu, som jag kom in på klickerträning på allvar. Tror det var någon aussie-uppfödares sida jag var inne på till och med. Där stod det att aussien jobbar bäst genom positiv förstärkning av det man vill ha och att avleda sådant man inte vill ha, att det bara blir sämre av att vara hård och kompromisslös. Där nämndes klickerträning. Då kollade jag upp mer om det och kände genast att något föll på plats. 🙂Jag kan få skuldkänslor när jag tänker tillbaka på hur tidigare hundar ibland behandlats.
//Lina
Vad roligt att läsa om hur ni kom in i det. Det är så himla roligt att metoden verkligen stigit i popularitet och att den gamla skolan sakta men säkert minskas för att bytas ut mot positiv träning istället för fysiska korrigeringar. Detta gäller världen över, och det är ju helt fantastiskt. Framtiden ser verkligen ljus ut för positiva och snälla träningsformer för våra hundar, och djur överlag.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
2002 i gymnasiet under hundlektionerna. Vi fick klicka in en av killarna i klassen pa pepparkakor att klappa sig pa huvudet. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#6 Under min utbildning fick vi baklängeskedja varandra. Herregud så svårt det var! Vi valde ut tre beteenden som skulle shejpas in för att sen baklängeskedjas ihop till en beteendekedja. Otroligt nyttig övning för att få en inblick i vad vi faktiskt kräver av våra hundar och att det krävs tålamod för att nå resultat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#7 Smart ovning!
Minns inte riktigt men läste om det någonstans, bestämde sedan mig för att köpa en klicker och börjar klickerträna mina katter dem tyckte inte att det var lika kul som jag gjorde :p Sen började jag använda klicker på hunden och fastnade direkt.
#9 Jag har två katter men konstigt nog så har jag inte ens klickat in dem. Det kanske kan bli ett litet projekt framöver.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hoppas du lyckas bättre än vad jag gjorde :)
Min burma svarade jattebra pa klicker! Han kunde ga runt bordsben och andra objekt bade hoger och vanstervarv. Sitta som en surikat, hoppa upp pa stallen jag pekade pa m.m. :)
#12 Spännande. Jag kan tänka mig att min honkatt skulle svara bäst av de två, nu måste jag ju verkligen testa.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Kul! Beratta hur det gar!