Hur börja klickerträna med valp
Jag har nu haft min 12 veckors valp i tre dagar och har så smått börjat med inkallning och sitt. Jag skulle gärna vilja börja klickerträna men undrar hur jag ska börja? Att lära henne att ett klick = belöning antar jag, men sedan? Ska jag använda det som belöning hela tiden under inlärningsprocessen?
Berätta gärna mer om hur man gör just i början när hunden är "grön" och inte kan några kommandon :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nu är jag ingen expert på detta jag har själv en 17 veckors valp som är min första hund. Jag gjorde så att jag lärde honom att klick betyder bra du får en belöning (godis är lättast). Det tog inte lång tid alls han fatta efter bara en lite stund. Sen började jag sakta använda det när han gjorde rätt i träningen. Men jag använder bara klickern då och då. När han kan något använder jag inte längre klickern mer än någon gång ibland när ja vill ge honom ett lättare träningspass.
Ja har den bara när jag tränar med honom sen kan man ju använda den när man vill fånga upp något men jag tycker själv det är jobbigt att bära runt på den. Det är så lätt att glömma den någonstans. Det finns en hel del om klickerträning på nätet att läsa. Men ja använder den mest när ja försöker få in nytt eller förfina ett trix. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/