Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etiketttricks-aktivering
Läst 564 ggr
[Cookie Monster]
0

Träna in två trick?

Kan man träna in två tricks samtidigt eller blir det för förvirrande för hunden tro?

Vi har nämligen kört fast på "sitt fint" men skulle vilja börja öva in antingen buga eller backa.. Så vad tror ni? Bör jag hålla mig till "sitt fint" tills det sitter eller kan jag öva in två tricks på olika tider/gånger?

Cahira
0

Jag brukar varva mellan inlarda och ett nytt. Typ sahar:

Nytt trick, repetera tills hunden verkar ga pa lite mer autopilot
Be om ett trick hunden kan och alskar
Be om nagra till tricks som man finslipar.
Nytt trick tills hunden gjort bra framsteg.

ta paus. 

Sa kor jag. :) Jag alskar varierad traning. Men det galler saklart att vara tydlig och det funkar nog absolut inte for alla. Basta tipet ar att ta olika tricks for olika pass, men ville lagga in hur jag gor. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

KickiG
0

Min förra hund tränade jag ganska mycket med, och då gjorde jag precis som Cahira. En sak som kan vara värd att ta i beaktande är att inte ha trick som liknar varandra, före ett av dem verkligen sitter. Typ ligg, spela död och rulla runt.

Åtminstone fick jag problem med ligget som inte var helt klart, när jag tog in tricket "Är du trött?" (hunden ligger ner med huvudet mellan tassarna). Det slutade med att jag fick ett ligg som alltid hade en liten "nickning" med huvudet :/ Nu var det en ren sällskapshund så det gjorde inget, men vill man tävla i något kan det vara bra att tänka på. Det är alltid lättare att få till ett beteende än att sedan få bort det.

Som parentes kan nämnas att jag hade en valp som sköthund en tid, och jag tränade dem turvis hemma. Efter ett tag tränade jag ligg med dem skilt, eftersom valpen apade efter min hund och började nicka med huvudet i ligg! Som tur var, upptäckte jag det fort och fick det bort från valpen innan beteendet rotade sig.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

CissiD
0

Jag tränar in flera trick samtidigt. Lärde ut buga och high five samma dag. Det gick utmärkt men de är som #2 säger att försök att inte ha för lika trick. Sitt fint är ju ett sådant trick som tar lång tid att bygga muskler för så där tycker jag absolut att du ska lära ut buga. De är så olika trick och görs från olika positioner. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Cahira
0

Precis som #2 sager sa far man tanka lite pa vad man lar hunden om man vill tavla. Jag har inte lart Apache rulla runt eller spela dod for jag vill ha snygga liggningar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.