Problem med sitt fint
Skulle behöva tips på hur jag kan lära hunden att "sitta fint"? Hon förstår inte alls vad det är jag försöker få henne att göra och ställer sig upp på bakbenen direkt om jag har godis ovanför henne…
Du maste bygga upp balansen och musklerna for att kunna sitta i san stallning. Borja med att hunden stracker halsen uppat i sittande stallning och ha hunden successivt att stracka sig tills en eller bada tassar lamnar marken en sekund och sa bygger du pa det. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hon kan sitta fint i någon sekund om jag håller godishanden långt ner men sen reser hon sig. Har klickat samma sek men hon förstår ändå inte än. Är det bara att fortsätta att jobba därifrån och vänta tills hon förstår? :)
#2 Hon maste som sagt bygga upp muskelaturen vilket kan ta nagra veckor. Belona direkt nar tassarna lamnar golvet och sedan kan du forma fram snyggare uppsittning nar ryggmusklerna ar starkare. :)
Okej tack för hjälpen 🙂
Beratta garna hur det gar. :)
Det hjälpte min hund att då stöd med tassarna, mot min arm eller mitt ben t.ex. när vi var i den fasen. Nu kan han sitta fint jätteduktigt :)
-
Helt otroligt nog så har vi kommit så långt att hon kan sitta fint (inte på kommando) så länge jag håller en mjukost tub ovanför. Håller på lite varje dag för att musklerna i ryggen ska bli starkare men hur gör jag härifrån? Ska jag börja lägga ditt kommandot (känner inte riktigt att hon förstår vad hon gör utan sätter sig så för att nå tuben).
Ja du kan lagga till kommando om du vill. :) Jag brukar koppla ihop ordet med beteendet och saga typ "surikat" (eller vad man nu vill saga) och dra upp tuben, saga BRA och lata hunden na tuben sa hunden far beloning. De kopplar snart ihop kedjan ord/beteende/beloning. :)
haha detta är helt otroligt men polletten har fortfarande(!!) inte trillat ner hos vovven… Jag har gjort precis som du beskrev i #8 men vovvan fattar inte det. Det är väl bara att fortsätta då eller.. 🤐 🐶
Belona for att hunden forsoker med, maste inte lyckas perfekt i borjan. :)
Givetvis belönar jag massor men hon förstår det inte på kommando. Säger jag sitt fint och väntar ut henne så gör hon en en massa andra konster utan just "sitta fint" 😂 Sen blir hon frustrerad då hon inte fattar sitt fint och får inte sin belöning hur många konster hon än gör.. Men kämpa på, det ska vi göra ;)
Later bra :) hejja :)
#13 Hon är en blandning mellan jaktgolden och jaktlabrador (tjuvparning) men ser ut som en flat. Hon kan sitta i sitta fint positionen länge så länge man ger henne godis samtidigt, så musklerna i ryggen har byggt upp. Men om jag bara säger sitt fint och väntar ut henne så förstår hon inte vad det är jag menar. Så kommandot sitter inte än. Jag förstår inte varför det inte går in men vi kämpar lite varje dag :)
Jag har samma problem med flera av mina kommandon. Valpen vet exakt när ja gör handrörelsen men han lyssnar inte till orden. När jag försökt läsa om det så verkar det som om det bara är att fortsätta repetera och sakta försöka ta bort godis/handrörelse genom att göra handrörelsen mindre och mindre och hålla godisen någon centimeter bort varje gång. Men är väldigt ny på detta med klickerträning så är inte säker. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Du kan antingen saga kommandot, ge visning, belona. Kedja detta typ tusen ggr sa kommer hunden lara sig vad som hander i kedjan och skippa handrorelsen for att snabbare fa godis. :) Speciellt om du har liten paus mellan kommando och handhjalp. :)