Klickerträna Hamster
Har tidigare klickertränat hund och katt(dock med sämre resultat).. Så vet hur klickerträning fungerar och tänkte klicka in hamstern i väldigt korta stunder. Undrar om det är något mer man skall tänka på, hur funkar det att shapea med hamstrar? Tänkte börja med en target.. Alla andra tips mottages tacksamt! Hamstern är 3 månader.
Har inte själv tränat hamster, men spontant tänker jag att det vore bra att testa lite olika saker som belöning före man sätter igång. Vad är det hamstern gillar? Finns det något som är godare/bättre än något annat? Och att kolla att den inte är rädd för klickern.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Jag har shejpat med min kanin och det har gått bra, skulle tro att det funkar med hamster också :)
Jag har provat 2ggr har tagit lite olika frön.. Hon springer inte bort (nöjd) men hon skall tugga varje frö jätte noggrant.. Så på 10 min har jag klickat 3ggr då hon skall fin tugga alla fröer. Lite tålamodsprövning, men skam den som ger sig!
Har du testat med något mjukare som hon kanske skulle äta snabbare, eller kanske slicka i sig? Det är bra att testa olika saker, så kan man variera mellan olika godisar så blir det inte enformigt.
Man behöver ingen tv när man har möss.
Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus
Klicken bör komma ganska ofta för att hamstern lättare ska förstå. Kan du slå sönder fröna och bara ge en yttepyttebit åt gången? Eller ge något som den gillar att slicka på?
#5 precis det som blev det svåra… Provade igen igår med små frö bitar, dela pumpafrön… fick mer kontinuitet i klickertränandet igår.. Hon började även söka sig till handen, men skall köra 2 korta pass idag också!
#6 Vad kul, då låter det som att hon har börjat förstå! :)