Börja med klickerträning
Hej! Jag har precis fått upp ögonen för klickerträning och tanken är att börja med detta med min valp på drygt 3 månader. Jag har följt de råd jag fått om inklickning och när jag klickar tar han kontakt med mig, vilket borde betyda att han förstår att ett klick efterföljs av en godisbit? Jag följde sedan rådet att börja med handtarget, men han slickar lite på handen och sen sätter han sig och kollar på mig. Vad gör jag för fel? Hur får jag in mer intensitet i träningen? Han är väldigt passiv i all träning (oavsett hur pigg och hungrig han än må vara). Han har lärt sig lite vardagslydnad såsom sitt (utan klicker) men han sätter sig i slowmotion varje gång. Har ni några förslag? :-)
Om det går för långsamt, prova med en hetsigare belöning. Har du provat att belöna med leksak och aktiv lek och dragkamp? Det kan få upp farten.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Tack för tipset! Jag ska testa med lek som belöning. Har du något tips på handtarget till en valp som bara vill slicka på handen och sen sitta och kolla fundersamt på matte?
Det kan ju vara att han inte riktigt förstår vad du vill att han ska göra, lägg till en handrörelse tex sitt, (peka på rumpan), fungerade mycket bättre än bara ordet för våran valp. Ett tips kan vara att ge honom lite betänketid och verkligen visa vad det är du vill att han ska göra och så fort han är nära så klickar du. Tänk även på att inte göra det allt för svårt för honom, då tappar dom gärna lusten. Våran valp var väldig långsam med allt i början men nu (4½ månad) så gör hon alla trick hon kan o fort går de så fort jag tar fram klickern.
Du kan ju även testa med olika godisar, han kanske behöver "godare" godisar för att känna sig motiverad.
Jag har tränat en del på hastighet i sitt och ligg. Nu har min valp kunnat de komandona länge och bra båda. Så ja repeterar dem sitt, ligg och ger belöning ibland efter en och ibland efter två kommandon. De håller hans koncentration mer på mig när han inte riktigt vet när belöningen kommer. Men för det kräva att valpen kan kommandona väldigt bra annars blir de bara frustrerade. Men håller definitivt med om att du bör testa leksak som belöning. De brukar få lite mer fart i rörelserna här hemma:) nu är min kille rätt snabb som de är men tränar på det ändå till och från. :)
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Hej! Jag tränar häst, samt lite katt men kanske ändå kan ge dig lite tips. När jag "klickar in" ett djur så brukar jag antingen börja med target eller något som djuret redan kan. Till häst har jag satt en tennisboll på ett ridspö, visat targeten och klickat varje gång hästen nuddat tennisbollen och självklart gett godis för varje klick. De brukar ganska snabbt förstå både targeten och klicket, korta träningspass brukar vara mest effektivt :) När djuret också vet vad hen skall göra så brukar man få respons mycket snabbare, just med targeten så kan man öka sin egna energi och "leka lite" med targeten så brukar även djurets energi ökas, detta dock efter att den kan targeten ordentligt :)
För att få upp lite fart kan det ofta räcka med att du belönar med lite fart själv. Att du exempelvis kastar iväg godbiten så han får jaga efter den. Det mest troliga är att han kommer springande tillbaka för att upprepa. Har hunden dålig initiativförmåga (en valp har ju inte hunnit utvecklas så mycket än, så det är inget konstigt) så kan du ju antingen köra The Box Game eller klicka fritt.
The Box Game innebär att du tar fram någon lämplig låda. Den ska vara stor nog att din valp kan exempelvis ställa sig med frambenen på den, eller gärna ställa sig helt på den. Ställ ner den framför din valp och var beredd. Klicka allt den gör med lådan. Tittar, luktar på, duttar med nosen, slår med tassen, kliver på osv. Var försiktig med att klicka samma sak i rad mer än två gånger, för då är risken stor att hunden kommer fortsätta att bara (exempelvis) dutta med nosen. Det du vill lära hunden med denna lek är att det lönar sig att prova olika saker, att det är aldrig dumt att testa sig fram. Du ska vara tyst och endast klicka/belöna.
Klicka fritt är samma koncept fast utan box, jag kan tycka att det lätt blir lite för ostrukturerat, men här bestämmer du att du exempelvis ska klicka allt som valpen gör i rummet under en minut, vad detta nu må vara.
//Lina