Trick till "konvalecenthäst"
Jag har en häst med en just nu diffus hälta, misstänker att det är hennes bog som ställer till det. Hon går just nu endast i hage (lösdrift) men försöker att aktivera henne på andra vis. ( Hon AVSKYR stall, och att ställa henne på box odrogad är tyvärr inget alternativ, på lösdriften är hon däremot kolugn och rör sig inte mycket). Då jag klickertränare henne så skulle jag vilja passa på att lära henne tricks, det hon redan kan som är stillastående är att ruska på huvudet, gäspa, sänka huvud och vifta med frambenen. Är det någon som kan lite roliga tricks? Ruska på hela kroppen tex, är det någon som lärt in det?
Tack på förhand!
plocka upp saker du "tappar" ?
Vifta svansen?
Lägga ringar på en pinne?
Lyfta läppen?
Nicka?
Göra något med öronen?
Göra något läte?
Ta på sig grimman själv? eller hjälpa till iallafall?
Komma på inkallning?
Stanna på plats medans du går iväg?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack! :) Började lära henne "puss" idag, nåt jag faktiskt glömt bort helt. Ska fortsätta mer med det men känner jag min vän rätt så kan hon det väldigt bra inom några dagar bara :) Inkallning och stanna kan hon, svansen piskar hästarna med när de är missnöja, suriga över något så det vill jag inte lära in. Vill inte heller lära in något med öronen, är rädd jag jag strular till något :) lägga ringar på pinne, nicka, flemma (lyfta överläpp), och hjälpa med grimma låter som nåt jag skulle kunna lära henne! :) Även gnägga kanske, lite klurigt att lära in bara. Ska lära henne att ruska på hela sig också, någon gång ;) Även det är ju tyvärr lite klurigt.. Hm verkar som att vi kommer ha en hel del att göra ett tag! Tack :)
Du kan säkert klicka in att lägga sig ned med. :) Och krafsa marken.
Jag väntar på bra nog väder så ska jag klicka min häst med. Hon är totalt grön så jag ska börja med att klicka in att lägga nosen mot grimmans nosdel, och lära henne sänka huvudet. :)
Hon är dock VÄÄÄÄLDIGT matglad så måste nog klicka in att ge f*n i att tigga med.
Jo jag började ju att lära henne det, hon krafsade och gick runt en hel del (vilket för trickets skull i och för sig var väldigt bra) så blev lite feg och nu försvann ju snön så jag får nog vänta på rätt väder igen.. :)
Åh vad roligt, är alltid kul att få "arbeta" med gröna hästar! :) Vet inte om din häst är inklickad men när jag klickade in min häst så klickade jag när hon kollade bort / slutade tigga och på så vis lärde hon sig både klickern och att inte tigga :) Även targeten är ju både kul och användningsbar att klicka in :) Jag har en tennisboll på ett ridspö som target ;)
Jag har haft en inklickningssession men jag tror inte det gick in i nöten så ska göra det på nytt. :)
Rulla en boll. Jag har en pilatesboll som mina får rulla till mej eller som nu när de rullar till varandra. Men det går precis lika bra med en vanlig fotboll eller badboll.