Vill ha tips på tricks
Skulle vilja ha lite tips på tricks jag kan lära min åtta månader gamla blinda kanin.
Skulle även vara intressant om någon har en ide på hur man skulle kunna lära in ett kommando så han vet när jag flyttar möbler eller när jag ser att han är på väg att hoppa in i något.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Har själv inte jobbat med ett blint djur, men förhoppningsvis finns det någon annan som kanske har några bra tips. 👍
//Lina
Han är jäkligt duktig på att komma springande till en och följa efter en (han har stenkoll på vart i huset jag är). Han vet precis när jag ska öppna altandörren och kommer som ett skott (älskar att få skutta ute på altan). Han är extremt nyfiken och kelen och har tyvärr väldigt svårt att sitta still när det är klipp dags så det är något jag måste försöka träna in (men skulle behöva fler händer för det).
Håller just nu på att lära honom att hoppa upp i knät på kommando.
För att lära in ett stoppkommando kanske du kan ha ett föremål som kan stoppa kaninen så du ger ett varningskommando och ha föremålet framför kaninen så den bonkar huvudet i det. Typ sån targetboll eller så så det inte skadar kaninen bara förvånar lite.. och sedan ge godis. Det kan ta ett tag innan den förvirrade lilla kaninen förstår men så länge du pausar mellan varningen och bompen så kanske det lär in att när du låter så "ä-ä" eller nåt, så kommer kaninen snart springa in i nåt. Belöna när kaninen stannar.
Eller
Ge ett stoppkommando, klicka när kaninen stannar ens för en millisekund, ge godis och vänta på aktivitet. Ge kommando, vänta, klicka och så vidare. Krävs enormt mycket tålamod men när poletten väl trillar ned så kommer kaninen fatta att stoppkommandot + stanna = godis.
Kanske du kan göra en vissling som får kaninen att stanna av nyfikenhet och belöna det. Kan funka som avbrytning eventuellt.
För lockande så kan du gnida pek och långfinger mot varandra snabbt för ett läte och belöna att följa efter det ljudet - typ som handtarget fast med litet läte istället. Med det kan du sedan locka kaninen i en cirkel för att snurra, eller uppåt för att stå på bakbenen, och så vidare.
För att hoppa upp kan du knacka på föremålet och se till att det är lågt, t.ex. en tröskel kaninen är van vid och sedan öka höjd med knackandet. Att knacka en pinne på ett hinder kan få en blind kanin att hoppa med lite träning. Allt beror på vad du vill göra. Tänk på hur du kan göra världen i dofter och läten istället för syn.
Locka med prassel av sallad till exempel kan du nog utnyttja en hel del. Det finns många läten man kan göra med tungan, läpparna, fingrarna m.m. som kan ge olika kommandon och läten utan att störa guide-ljudet. Allt måste inte vara ord alla gånger. :)
Det finns några videos på youtube för blinda hundar men det kanske kan ge inspiration?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tillägg: Knackande måste inte vara med knoge, kan vara med en penna, en nagel eller något annat. Kaniner har ju så känslig hörsel så man behöver ju inte överväldiga/skrämma med knog-knackningar om kaninen är osäker. :)
#3 Tack för alla tipsen!
Tror nog variant ett för stopp träning kan funka bäst. Blir han för ivrig över något springer han gärna in i saker för han helt enkelt inte hinner stanna. Så fort han hör att jag flyttar mig så kommer han springande och springer ofta in i mig. Han har börjat komma när jag ropar på honom nu, även när han är upptagen med att busa med hunden.
Rör jag höhäcken kommer han i sån fart att han åker in i toalådan för att han inte stannar i tid (är van att få sitt "fodder" i höhäcken och det älskar han).
Han har börjat lära sig att sitta still vid klippningen också, kan även klippa klorna utan större problem. Däremot får han fortfarande full panik när jag försöker lägga honom på rygg vilket gör det svårt att klippa tovorna runt benen och magen, speciellt bakbenen. Får chansen att klippa ordentligt om några dagar när han ska kastreras så har tre månader till att öva på det.
Hoppa över saker vill jag i nuläget inte lära honom, han tar sig upp i soffan om jag inte har saker i vägen, han tar även sig upp i sängen på nätterna om jag varit borta för länge under dagen. Känns lite läskigt om han skulle böja med det när jag inte är hemma ifall han skadar sig när han ska försöka ta sig ner (har en hög säng).
Första riktiga "tricket" jag tänkt lära är nog att gå slalom mellan benen.
Använde knackande och sånt även för min seende kanin jag hade innan. Använde främst naglarna att knacka på golvet i speciellt rytm när han skulle komma, han lyssna på det bättre än när jag ropa. Måste bara lära mig att vara konsekvent med dem ljuden jag gör. Gör ofta lite ljud omedvetet. Lärde vår hund tysta kommandon, vissa saker hade vi inte ens något ord eller ljud för så måste väl bara försöka ställa om i huvudet att göra ljud eller nåt istället.
Har märkt också hur viktiga morrhåren är för honom. Är han på ställen han inte känner så väl skuttar han alltid med morrhåren i backen och är det nya saker han ska undersöka står morrhåren rakt fram. Så säger alltid till folk som är på besök och vill klappa honom att de alltid ska föra handen försiktigt framför honom och röra morrhåren liten och låta honom nosa innan de försöker klappa.
Ska kika på youtube. Får filma och lägga upp klipp på Kenzie när jag lärt honom några trix.
Ja det är bra han har morrhåren!
Jag skulle testa att lära in en vissling eller något annat entonigt som du kan hålla ut länge (iiiiiiii) (aaaaaaaaa) (shhhhhh) som varning att han är på väg in i nåt och klicka när han stannar av att du gör nåt udda ljud. Är nog snabbaste sättet att betinga beteendet.
Jo, får vara extra försiktig när jag måste klippa "skägget" på honom så inte för många morrhår slinker med av misstag.
Vissla kan jag glömma, har aldrig riktigt lyckats lära mig det. Man ska fundera på något annat ljud. Ska ju kännas lite naturligt för mig också så man inte behöver tänka så mycket om han är på väg in i något när han börjat lära sig signalen.