Nybörjare på klicker (katt)
Jag har två mycket matglada och pigga kissar. Inga problem att motivera dem med godis, det känns som de skulle göra vad som helst för en bit torrfoder. Har nu börjat klicka in dem. Det jag helst skulle vilja lära dem är lite hyfs just vid matsituationen. Som det är nu får jag inte portionera upp deras våtfoder i fred utan det är kaos, de hoppar upp och kastar sig fram och börjar glufsa hejvilt, får mat i nacken och biter i matförpackningen och skeden, ja ni hör själva. Tror ni det går att klicka dem till att stanna på golvet tills de blir serverade? Antar att det gäller att vara snabb så de aldrig får någon belöning uppe på bänken. Jag vill inte förbjuda dem helt att vara uppe med en massa tjat (katter brukar ändå bara bli ögontjänare) utan hellre lära dem kommandon t ex "golvet" och "hoppupp" . Ska kommandot i så fall komma efter klicket eller före?
En klicker är till för att "shapa" in ett beteende. Om du t.ex. vill lära dem att stanna på golvet så kan du börja med att gå till bänken.. ha lite mat på dig… vänta på att katterna sätter sig nedanför.. klicka.. belöna. Fortsätt klicka och belöna så länge de är på golvet. När du vet att katten inte kommer gå runt eller hoppa upp.. först då börjar du lägga in kommandot. "Golvet" klick belöning. Samma för att de ska hoppa upp. Vänta på att de hoppar upp. Klick belöning. Ta ned katten igen.. och sedan vänta. Om du behöver hjälpa dem att förstå så gör det, men ju mer de får lista ut själva desto snabbare lär de sig. In med kommando när du vet att de kommer hoppa upp. Börja med att träna en katt åt gången :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
En annan idé för att göra lite lättare för sig (om de är väldigt matglada) är att du lär in kommandot "golvet" först utan störningar. Så t.ex., att du tar en av katterna i taget och sätter den på en stol och väntar. När den hoppar ner (lägger den sig ner istället och verkar inte vara på väg att vara på väg ner så kan du locka genom att t.ex. göra lite ljud på golvet med naglarna, alt lägga en godisbit) så klickar du. Lyft eller locka katten tillbaka upp och när den hoppar ner (mitt i språnget, inte innan eller efter) så klickar du.
Gör om den övningen några gånger, ta sedan en paus så katten inte blir trött eller uttråkad. När du gjort den övningen i några dar och kommandot "Golvet" sitter (det vet du t.ex. genom att du kan sätta katten på en stol, en soffa, en pall, ett skrivbord varsomhelst i huset utan distraktioner som mat och katten hoppar ner när du säger "golvet") så kan du introducera distraktioner. T.ex. att du börjar med att visa katterna att du lägger någon smarrig liten bit mat på skrivbordet/övrig upphöjd plats (inte precis vid katten) som inte är vanliga matstället. Hoppar katterna upp på bordet så säg kommandot och då ska katterna hoppa ner, gör dem inte det så får du vara snabb så de inte hinner äta godisen/maten på bordet och självbelöna sig, och sen får man backa lite eftersom distraktionen uppenbarligen är för svår.
Först efter kommandot är helt befäst tycker jag att du ska göra det med båda katterna i den vanliga matscenarion. Annars är risken att vanan att hoppa omkring och bita i skedar osv i köket är så stark att det innebär selektiv hörsel och katten struntar i kommandot.
Här är en länk till en enligt mig jättebra artikel på klickerträning. Den riktar sig visserligen till hundar men principen är ju densamma oavsett djur. Den förklarar bl.a. hur man kan lägga upp de olika stegen när man shejpar och hur man gör för att lägga till ett muntligt kommando i mer detalj än vad jag gjorde. Lycka till! 🙂
Hej! Jag har börjat träna så som du beskriver i första stycket, Sealle. Jag pekar mot golvet, klickar och belönar. Klappar på bordet, klickar och belönar. Det blir ju liksom två moment som jag tränar på en gång, men de ska ju ändå upp på något sätt för att kunna hoppa ner, så det kanske inte gör något. Det är roligt med så pigga kissar, det påminner om att träna min papillon som jag hade en gång. Men jag saknar din länk, Sealle! Kan du lägga upp den? :)
Förlåt, glömde visst att länka den ..! Skriver från mobilen nu men länken borde funka iaf :) http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d7154c1b9cb46221d065f58-klickertraning
Tack, det var verkligen en jättebra artikel! Kommer att fortsätta med detta då mina kissar verkligen gillar det och kan behöva jobba lite för maten!
Haha, nyss skulle min son göra guacamole. Mina katter, som fick frukost för en timme sedan men var helt utsvultna förstås ;), behövde en egen assistent (jag) som höll dem på golvet. Det gick bra med torrfoderbitar som belöning, tills Lillan insåg att det faktiskt stod EN HEL SKÅL med avocado uppe på bänken. Då brydde hon sig inte om torrfodret längre utan jag var tvungen att slänga ner henne och ge henne en sked med avocado som belöning när hon stannade på golvet. Utan störningar förstår de kommandot "golvet" utan problem nu.
#6 Haha, därför det är bra att introducera störningarna långsamt (vem kan motstå en skål med guacamole liksom ;)) men smart tänkt att ta reda på situationen som ett övningstillfälle. Det borde nog inte vara alltför svårt om de redan lärt sig kommandot, smarta katter!