Ta upp saker från marken?
Jag har en golden retriver tik på snart 2 år. Hon var 7 månader när hon kom hem till oss och har aldrig haft intresset av leksaker. Pipleksaker kan gå hem ibland. Jag har försökt lära henne att ta upp saker från marken och komma med dom eller bara gå runt med dom. Det har varit både leksaker, apportbockar, koppel, bollar m.m. Men det går inte!
Har fösökt shejpa in det och hållt föremålet längre och längre ner mot golvet det har gått bra tills det ligger på golvet/marken. Jag har försökt med olika underlag.
Någon som har något tips på hur man kan göra?

Du kan shejpa in det, men lägg då föremålet på golvet direkt och klicka + belöna för minsta lilla intresse hunden visar för föremålet, tex tittar mot det, rör sig mot det eller liknande och sakta men säkert öka "kraven" till att hon ska röra vid föremålet föra att sedan slutligen gå så långt att hon ska plocka upp det och lämna det till dig.
Om hon inte visar något som helst intreese för föremålet så kan du försöka busa lite med det innan så hon blir mer intresserad och sedan direkt efter börja shejpandet.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 har försökt shejpat så också. Även med favorit leksaken, även försökt busat med henne och det funkar tills hon upptäcker att jag har godis.
Vi jobbar dock på att busa även fast jag har godis, så kanske ska vänta med att lära in att plocka upp saker tills hon kan leka samtidigt som jag har godis i närheten.
Och när jag "tränar" på att busa så vet jag inte om jag ska belöna med godis? För oftast slutar hon visa intresse helt för vilket föremål som helst när hon fått godis/upptäcker att jag har godis. Men ser ju inte att leka är en belöning för att hon lekt(Det där lät konstigt).
Måste hitta fler sätt att belöna min hund på känner jag

#2 Du kan inte använda leksaken som belöning då? För om hon tycker leksaken är rolig så blir det ju även ett självbelönande "arbete" för henne och inget godis behövs.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Ett tag är leksaken rolig, så det ska jag testa imorgon. Och sen kanske kaninerna får agera belöning också, hon brukar få ett himla go när det är en kanin i en hage i närheten som hon sen får hälsa på. Ska fortsätta shejpa in att hon ska ta upp saker från marken så får vi se vad som händer.
Du kan bygga leksaker att vara sekundära förstärkare - alltså att du klickar och belönar med godis när hon leker med leksaken. (Jag fick intrycket att godis är mer populärt än leksak på det du skrev). På det sättet kan man få en hund som älskar att leka. Vissa hundar behöver faktiskt lära sig det. =) Har man väl fått upp föremålsintresse på det sättet så brukar det göra det enklare att gå över till mer "seriös" träning med föremål. Om hon dessutom tycker att leksak är rolig en stund så är det precis då man kan träna lek och avbryta när ni är "på topp". Det blir kanske väldigt korta stunder i början, men det brukar betala sig. Min hund var HELT ointresserad av att plocka föremål, jag ville också att han skulle kunna hämta och plocka upp saker åt mig osv. Det är många månaders träning som ligger bakom att han idag gärna plockar upp saker och ger dem till mig… Och även saker jag inte bett om.
Jag började "baklänges" med att han skulle ta ett föremål, som jag presenterade för honom, i munnen. Jag kommer inte ihåg hela mitt tillvägagångssätt, har nog träningsplanen liggandes någonstans… Det blev någon frustration kring just det där stället att plocka upp från golvet minns jag och jag slutade träna på det hela över huvud taget i någon månads tid. Det var sedan Loke själv som tog upp det hela med mig igen (bokstavligen) genom att han plötsligt kom gående till mig med apportbocken när jag satt vid datorn och var tråkig en dag. Jag gjorde en mycket stor affär av det hela - rusade upp, tjoade och stojjade och berömde, rusade genom huset och slängde massa godis omkring mig… Måste ha varit det roligaste han någonsin varit med om, för efter det gick det plötsligt lätt att lära in att hämta och plocka upp saker.
//Lina