Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettbeteenden
Läst 1585 ggr
reverse
0

Orolighet hos hund

Jag har ju en unghund vars ben ibland rusar iväg före huvudet och allt det där. Han är också tämligen känslig avseende känslostämningar osv. Han tycker inte om att jag och min fästman kramas, (eller om vi kramar någon annan för den delen), eller om vi höjer rösten mot varandra etc. Då börjar han gnälla och ska gå emellan. Jag vill inte att han ska behöva stressa så i onödan - har någon varit med om liknande och har ni haft något tillvägagångssätt att ändra beteendet till lugn?

//Lina

AnneN
0

Velvet var så ibörjan då jag och sambon träffades att hon inte alls gillade att vi kramades, då började hon hoppa & skälla. Jag tror det har en hel dem att göra med att det är ett hotfullt beteende hos hundar och en signalkänslig hund kan reagera ganska starkt på det.

Det jag gjorde med Velvet var att samtidigt tala lugnande till henne så hon skulle se att det inte var något farligt. Tog ett par månader, men sedan dess så bryr hon sig inte alls om sånt.

Höjer vi rösten mot varandra (händer extremt sällan) så går Velvet undan och lägger sig där hon känner sig trygg.

Hade förut en schäfer som om man bråkade så hoppade han upp och la sig på spisen (fråga mig inte varför), lösningen jag hade då med min dåvarande pojkvän var att skulle vi bråka så lät vi bli att skrika/höja rösten för hundens skull, för han var verkligen skräckslagen om man började skrika. Han var vuxen då han kom till mig och jag vet inte exakt vad han varit med om men första ägarna var alkoholister och narkomaner.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!