baklängeskedjning
fastnade i denna artikel eftersom jag varit nyfiken på baklängeskedjning. väldigt intressant! Men jag vet fortfarande inte riktigt hur jag ska använda mig utav baklängeskedjning i praktiken (förutom exemplet med ställande under gång) nån som har nåt mer exempel?
Här är artikeln: http://www.canis.se/bibliotek/artikler.php?id=52
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Baklängeskedjning kan du köra med alla lite längre beteenden. Du bryter ner beteendet i så många delar som möjligt och sen lär in dom bakifrån.
Apporten kan vara bra att baklängeskedja. Också när man tränar "trick", typ städa undan leksaker, hämta näsduk när man nyser, hämta saker ur kylskåpet, öppna dörrar och utföra något i rummet (typ tända lampan eller hämta något) och sådär.
Alltså funderar du över vilka "moment" som ingår i ett beteende. Säg att tända lampan kanske (det kanske inte var det du menade med i praktiken?). Men iaf.. :) För att tända lampan måste hunden först närma sig lampknappen, sen ställa sig mot väggen/hoppa upp på en stol för att kunna nå knappen, sen sätta tassen/nosen på knappen och trycka till.
Först tränar man på delarna separat (att kunna stå mot väggen, att kunna hoppa upp på en stol, att veta vad en tass eller nostarget innebär, att kunna röra sig i närheten där knappen sitter) och sen börjar du bakifrån. Nu när jag skriver om det märker jag att tända lampan kanske inte är världens bästa exempel, men det är väl ändå principen man vill åt!
Först tränar du på att trycka på en target (i markhöjd), vilket är steg 3. Sen får hunden hoppa upp på en stol (vet att du har små hundar), vilket är steg 2, och väl där uppe trycka på en target (som lämpligtvis sitter på lampknappen..), steg 3. Sen får hunden närma sig stolen, steg 1, hoppa upp, steg 2, och trycka på targeten, steg 3.
Är du med? Det är lättare att se hur kedjan formas när det är en längre kedja, eller om du bryter ner beteendet i ännu fler små delar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
men då blir det väl framlängeskedjning, för i baklängeskedjning börjar man väl med det sista beteendet?
Det jag undrar över är egentligen hur jag ska lägga ihop momenten, och dels hur man bryter ner det i små delar, och även hur jag ska träna delarna separat. Men jag ska googla på baklängeskedja apportering nu och se vad jag hittar 
#2: Det sista beteendet är ju att trycka på targeten, och det är det man börjar med. Hade man kört framlänges hade man börjat med att närma sig lampan, men det är det som kommer sist! :) Kanske var otydlig i min beskrivning.
Jag delade tända lampan i 3 steg. Närma sig - steg 1, hoppa upp - steg 2 och trycka på target/tända - steg 3.
Först övar man att trycka target/tända - steg 3. Sen kedjar du ihop den med 2an, dvs hunden får hoppa upp på en stol - steg 2, och sen trycka på targeten/tända - steg 3. Sist sätter man på första steget: hunden får gå till lampan - steg 1, hoppa upp - steg 2, trycka/tända - steg 3. Kedjan klar!
Det går inte ut på att utföra beteendet baklänges utan att sätta ihop delarna bakifrån.
För att träna delarna separat måste du först komma på vilka delar som ingår i momentet. Är det något speciellt beteende du är ute efter?
#3 jahaa, fast jag fattade på din förklaring att du gjorde steg 3 (target) sist, när det skulle ha varit först
då missuppfattade jag
jaa det är apporteringen jag tänker på, vill ha en "vardagsapport" på min hund, men han har så stort resursförsvar så han vill inte lämna ifrån sig. men eftersom överlämningen är sista delen så tänkte jag att baklängeskedjning kanske skulle funka bra. men jag vet inte riktigt hur jag ska träna själva överlämningen. dock hittade jag en länk nu som verkar bra.
#4: Okej :) Klickerklok.se har en jättebra beskrivning av hur man lär in just apport med baklängeskedjning! Har du inte tittat där än så kika där :)
#5 det var den jag hittade
att föra apporten ifrån honom var ett jättebra tips jag såg där, för nu griper han och håller emot (han har väldigt lätt för att släppa), haha vi är mitt i träningen