Hur tar man sig ur dödläget?
Hittade just hit, och vilket bra forum! :)
Tänkte passa på att fråga om hjälp med klickerträningen av min häst.
Jag klickar honom rätt mycket, klickar in småsaker som att vända bort huvudet när han får mat tills han får ett varsågod, sänka huvudet för knackningar, snurra runt, targets och lite sånt.
Använder klickern för att få upp hans motivation även i ridningen, shape'ar in saker som att backa snabbare, göra sidvärtsrörelser bättre och i högre gångarter, börjar på samling och lite sånt.
Klickar honom rätt mycket, bara jag tar fram klickern så blir han överlycklig, väldigt godismotiverad häst.
Men det jag har mindre lätt för är att öka kraven efter hand, jag har svårt för att vänta ut att hans beteende ska bli bättre innan jag belönar. Tycker lite synd om honom när han gör samma sak flera gånger utan att det blir någon skillnad i det..
Känns som att det tar stopp efter en stund och han inte utvecklar det han gör.
Hur gör man då? Hur länge ska man vänta ut? Finns det andra vägar att gå än att bara vänta och hoppas?
För nya saker är han extremt lättlärd, krävs i snitt tre klick innan han förstått vad han ska göra och sedan så är det redan befäst. Men när han ska utveckla det så känns det som attt vi inte får till det.
Kan vara så att han blir fixerad vid att få godis så han slutar tänka och bara gör, hur löser man det isf?
Skulle vara väldigt glad för tips och råd om hur man tar sig ut dödläget vi hamnar i när vi ska gå vidare.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har jag bara provat att klicka häst en gång, men på hund är det ett väldigt vanligt problem. Oftast beror det på att när det blir svårt så börjar man hjälpa hunden, man ändrar kroppsposition, visar lite med handen osv, för att få den vidare på rätt spår. Hjälp i den situationen är väldigt förstärkande och därmed befäster man det beteende man redan hade.
Det kan vara bra att tänka extra noga på 80%-regeln, blir det upp till 100% förstärkning så befäster man ett beteende väldigt fort.
På hund måste den lära sig att ta sig igenom sin frustration, jag vet inte riktigt hur det fungerar på häst, har för mig att de kan bli våldsamma i frustrationssituationer och att man får tänka lite annorlunda. Hoppas du får svar av någon som är van att klickerträna häst. Eller om du kanske mejlar och frågar någon som pysslar mycket med det.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Tack för råden iaf. :)
Han kan bli förbannad när han inte förstår vad man vill, men det beor helt på vad vi pysslar med, men framför allt på vilket sätt. Så frustrationen vet jag hur jag ska undvika iaf. :)
Jag har fått lära mig, fast med hund, att som #1 säger att förstärker man ett beteende "för mycket" befäster man det.
Alltså när man håller på att shejpa ett beteende får man inte klicka mer än 3 gånger för samma sak. Nästa klick måste det var någon form av förändring/utveckling. Men den förändringen kan vara pytteliten. Som en blick åt ett håll eller en viktförflyttning.
Jag har svårt att hitta balansen. Jag måste se till att klicka mycket för minsta lilla i närheten av rätt men samtidigt inte klicka för många gånger på ett steg.
Jag tror att man inbland är lite snål med klick och behöver tänka igenom sin shejpingplan och kanske dela upp den i mindre bitar/steg.
#3: Är väl där mitt problem är, att jag klickar alldeles för många gånger för samma sak.. Min häst är så snabblärd, men jag lyckas alltid fastna i samma sak. Och då slutar han väl försöka bättre just för att han inte behöver..
Antagligen för att han ser ju så ledsen ut när han inte får klick och havre när han gjort nåt.
Fast idag så försökte jag vara hård med att utveckla det vi gjorde hela tiden, så klickade in två olika targets och övade på att skicka honom mellan dom när jag stod en bit ifrån mitt emellan. Då insåg jag väl iaf att det lönade sig att bygga på övningen mer snabbt, för då höll han motivationen uppe.
Ska se om jag kan börja klicka in apport, gjorde det med förra hästen, och bara jag kommer ihåg att inte fastna i dödläget så bör det väl gå snabbt.
#4 Låter bra det.
Min instruktör sa "så länge det går framåt går det bra"