Klicka in (alla arter)
Vet att det finns en annan tråd om inklickning, men den fokuserar enbart på hundar.
Jag är nyfiken på principerna bakom inklickning. Om jag förstått det rätt kan man göra det på två sätt:
- Ge godis när man klickar utan att kräva nåt från djuret.
- Börja shejpa ett beteende direkt och använda klickern så som man tänker använda den sedan.
Stämmer det?
Vilket sätt tycker ni är bäst? Fördelar/nackdelar med dem?
Ni som tränat andra arter än hund: Hur klickade ni in de djuren?
Med hunden började jag försöka att få honom att koppla ihop klicket med godis utan att han behövde erbjuda något visst beteende först. Det tog inte lång tid innan jag insåg att han varken brydde sig överdrivet mycket om varken klicket eller godiset jag erbjöd (oavsett hur lyxigt godis jag valde) och då övergick jag till att börja träna som vanligt med klickern och det fastnade till slut.
Har precis klickat in två av mina katter och försökte att först bara klicka och ge godis men såg direkt att det sättet skulle ta dagar med lillkatten (hon brydde sig inte alls om klicket utan reagerade bara på min hand som plockade fram godiset) och började istället med att lära in ett enkelt beteende och det gick så mycket snabbare. Därför valde jag även den metoden på den andra katten och hon fattade redan på första träningstillfället.
Kommer därför att använda samma metod även på mössen när jag får hem dom, får återkomma med resultatet av det senare.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.