Klickerträning iFokus

Klickerträning

Etikettallmänt-om-klickerträning
Läst 926 ggr
Sehvrin
0

Frångår klickerträningens principer?

Jag undrar om ni någon gång, i någon situation, frångår klickertränandets principer, tex genom att använda positivt straff?

Om du gör det: Vilken typ av situation handlar det om?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnneN
0

Ja tyvärr händer det ibland, speciellt om jag känner mig stressad och agerar utan att tänka mig för, då kan det jag tyvärr lärde mig under min uppväxt med ryck i koppel, mm komma fram av bara farten, som om det "sitter i ryggmärgen".

Men tack och lov så börjar det släppa mer och mer nu efter några år med mjuka träningsmetoder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det händer, när jag inte har kontroll över mitt humör. Sedan blir jag arg på mig själv efteråt. Det är liksom aldrig någonsin så att något blir bättre av det.

Jag skrev lite om det långt ner i det här blogginlägget: http://lojs.wordpress.com/2011/05/03/en-klickertranares-forsvarstal/

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

reverse
0

Särskilt när det händer potentiellt farliga situationer, som häromdagen då min hund såg en geting på golvet och glatt kastade sig ditåt och var just på väg att smaka på den - då röt jag till för att jag blev så rädd att han skulle bli stucken i munnen och Loke i sin tur blev rädd över vad som framstod som något slags vredesutbrott från min sida… Rynkar på näsan Men en situation som den är ju inte heller tillfälle för inlärning. Hade jag däremot sedan tidigare tränat in en riktigt stark "avbryt"-signal så hade det kanske inte behövts en obehaglig upplevelse.

Och tålamod är verkligen en dygd och jag är uppvuxen med gammalt sätt att träna och uppfostra hund, där bestraffning och korrigering hör till, så man får jobba mycket med sig själv också, påminna sig om att det blir inte bättre av att bli irriterad och straffa hunden när den gör fel, man får lägga tillbaka det på sig själv att man måste förklara bättre. Det är till största del mig själv jag blir frustrerad på, att jag inte är en tillräcklig bra tränare än och det ska ju inte hunden straffas för. Jag är glad att jag hann ta till mig klickermetoden innan min första egna hund kom hit. Loke är duktig på att tala om för mig när han tycker att jag "pyser" för mycket, då ger han ett skall och gör lekinvit - då kommer jag på mig och slutar genast, busar med i lekinviten lite och går sedan och är irriterad någon annanstans. Tungan ute

Jag tror absolut inte heller på att "blanda och ta det bästa av alla metoder" som många säger att de gör, man förlorar mycket på att lägga in positivt straff och korrigerande i klickerträning.

//Lina