Hur träna apporteringen i lydnadsklass 1?
Jag har funderingar på att testa tävla i lk 1 på inoff.tävling framöver. De flesta momenten sitter hyffsat och behöver bara lite finslipning. Men apporten har jag aldrig tränat på förut, så nu önskar jag alla tips jag kan få på hur jag bäst lär in det momentet.
Hunden ska alltså då sitta i fotposition och på kommando ta apporten från hand, hålla den ca 5 sekunder och sedan släppa den på kommando.
Jag jobbar med klicker och har då kommit så långt att hon ibland kan greppa apporten men spottar ut den igen på en bråkdels sekund, oftast hinner jag inte ens klicka innan.
Så snälla hjälp mig lära henne detta på ett bra sätt 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har du jobbat något med omvänd lockning?
Där är det användbart. Då kan hon lättare lära sig att hon ska hålla kvar apporten vad som än händer tills du ger signal att spotta.
Jag har precis påbörjat detta själv, fast är iofs långt ifrån att presentera apportbocken. I alla fall tänkte jag passa på att slänga in en fråga, i lydnadstävling, måste hunden släppa på just kommandot loss eller får man ha ett annat släppord? Ska alla kommandon på lydnadstävling vara samma för alla?
#1 Du kan ha vilka kommandon du vill. För hopp över hinder får Loke höra "skutt".
Har "hoppa" till annat.
//Lina

#1 Vad är omvänd lockning? Vet inte om jag använt det eller inte, iså fall omedveten om det.
#2 Tack där fick jag svar på en fråga jag hade tänkt ställa på Tävlingshundar iFokus, men nu slapp jag ju skriva ett inlägg om det 
_**/Mvh Anne
#3 Du försöker med godis/leksak/annat locka hunden att bryta position (släppa apporten i det här fallet). Bryter hunden så försvinner godbiten. Istället belönas att hålla kvar. Det kan se väldigt stiligt och avancerat ut med en hund som blir som en staty när man står där och lockar och den inte rör en min för den vet att man försöker luras.
Det dumma kan dock bli att den inte "går på den" i andra sammanhang heller, där man kanske vill att den ska göra det. (Som jag som vill lära Loke att se "arg" ut och alltså dra upp läpparna. Det vanligaste sättet att lära in det verkar vara att locka med en godbit och klicka när hunden drar på läppen för att ta den, för att sedan höja kriterierna. Men Loke kniper envist ihop och blir staty.
)
//Lina

#4 Okej, jag tror jag förstår hur du menar… får läsa igen imorrn då hjärnan är mer vaken för att vara på den säkra sidan 
_**/Mvh Anne
http://klickerklok.se/frisignal.php
Under "att lära in frisignal" står hur man kan lära in omvänd lockning.
Det är så jag lärt min och hon förstår konceptet snabbt med många olika lockelser i olika situationer. Mycket praktiskt.

#6 Tack för länken, hade helt glömt att den sidan finns
Ska läsa där ikväll då jag har lite mer tid.
Satt ett bra tag igårkväll och kämpade med att få henne att greppa apporten för nu har hon fått för sig att den ska man lägga upp hakan på inte ta i munnen
Så jag la ner apporten på golvet och började shejpa in greppandet, började med att klicka och belöna då hon duttade med nosen på den del som hon ska greppa (ej på klossarna på sidan), det utvecklades till att hon slickade på den och tillslut så greppade hon och lyfte apporten ca 1-2 cm från golvet innan hon fick klicket och belöning.
Var riktigt kul att se att hon på ett träningspass gick från att knipa ihop munnen och vägra ta apporten till att ta ett bra grepp och lyfta den lite, så ska se om det fungerar att shejpa in på det sättet, hon tyckte iallafall att det var väldigt roligt att själv få lista ut vad jag ville att hon skulle göra med apporten.
Shejpandet är även bra träning för mitt tålamod som verkligen behöver tränas upp en hel del då jag snabbt ger upp och använder locka och lura metoden istället vilket jag försöker lära mig av med i situationer där det inte behövs alls.
_**/Mvh Anne