Ordlista
Här kommer en lite ordlista med klickerord, fyll gärna på!
Klickerträning
Det finns olika definitioner på vad som är "äkta" klickerträning, jag går efter Canis definition som är:
"- Bygger på positiv förstärkning och negativt straff
- Bygger på hundens egeninitiativ
- Systematiskt bruk av betingad förstärkare
- Fokuserar på det som är observerbart"
Positiv förstärkning
Förstärkning är något som gör att ett beteende utförs oftare, om beteendet inte utförs oftare efter förstärkningen så är det ingen förstärkning alls.
Positiv förstärkning innebär att något läggs till, man tillför något för gör beteendet vanligare. Vanligt är att man tillför en godisbit eller lek med en leksak
Negativ förstärkning
Negativ förstärkning är när man tar bort något för att göra ett beteende mer troligt. Negativ förstärkning används mycket inom hästvärlden, man trycker på hästen och tar bort trycket när hästen aktar sig bort från det. Ett exempel från hundvärlden är tvångsapportering, man vrider om hundens öra, stoppar in en apport i hundens mun och släpper örat när hunden håller apporten.
Positivt straff
När man nämner positivt straff så brukar man få lite protester ”Men ett straff kan väl inte vara positivt, det är ju otrevligt”. Men det är samma här, det är positivt och negativt som i matematiken. När det är ett positivt straff så tillför man något för att få bort ett beteende. Man snärtar hunden på nosen – man tillför snärten – positivt straff. Man rycker i hundens koppel – man tillför rycket – positivt straff.
Negativt straff
Negativt straff är då när man tar bort någonting för att få mindre av ett beteende. Jag tränar med hunden, den gör inte det jag vill, jag vänder mig om och tar en ”time-out” – jag tar bort möjligheten till belöning – negativt straff. Hunden busar för mycket inne, jag stänger in den i ett annat rum – jag tar bort den sociala närheten – negativt straff. Hunden stannar inte kvar innanför dörren tills den får ”ok” att gå ut, då får den stanna inne helt – jag tar bort möjligheten till en promenad – negativt straff.
Utsläckning
Utsläckning är när man tar bort ett beteende genom att se till att det aldrig förstärks. Det är mest effektivt på beteenden som man medvetet har lärt in, då man hela tiden haft kontroll över förstärkningarna.
Om de är ett beteende som hunden lärt sig själv, till exempel att sno mat från bordet så krävs det lång tids utsläckning (att inte lämna något på bordet) för att få hunden att sluta kolla av om det finns något ätbart. Detta beror på att beteenden som hunden kommit på själv oftast är variabelt förstärkta, dvs hunden får inte belöning varje gång, utan slumpvis, sådana beteenden är svåra att släcka ut eftersom hunden har svårt att släppa att det kan finnas en chans till förstärkning.
Targeting
En target är något som man använder som ett hjälpmedel för att lära hunden beteenden. Man kan ha många olika targets, targets som hunden ska trampa på, som hunden ska nudda med nosen eller som hunden ska titta på. Vanliga targets är musmattor för hunden att trampa på, en pinne (så kallad "targetstick") som hunden ska följa med nosen och post-it-lappar som hunden ska trycka på med nosen.
När man använder target så är det istället för att använda en godisskål eller en godis i handen att locka med. Fördelen med target gentemot att locka med godis är att hunden tänker mer när man använder en target, när man lockar med godis så blir det lätt att hunden bara följer efter "utan att sätta på hjärnan".
Shejping
Här har vi ett engelskt låneord som innebär att man formar fram beteenden med små små steg. Antingen kan man använda sig av hjälper som till exempel en target, eller så kan man använda "frishejping" där man i små små steg formar fram beteenden utan att man hjälper hunden.
Operant och reflexmässig (klassisk) inlärning
Operant inlärning är all inlärning som kräver tankeverksamhet från hunden.
En vanlig missuppfattning är att operant inlärning är lika med shejping, men det stämmer alltså inte. Det enda som inte är operant inlärning är det som blir en reflex, till exempel om man tränar inkallning med hunden enbart när den är pigg och glad så kommer den efter hand faktiskt bli pigg och glad av inkallningsträning. Samma med oss, om det är en låt som vi hört vid något speciellt tillfälle så kan vi få tillbaka känslan från det tillfället bara av att höra låten, utan att vi egentligen behöver tänka på det tillfället.
Timing – När man belönar, belönar man för sent så är det väldigt troligt att man belönar något helt annat än det man tänkt.
Kriterier – Vad man vill att hunden ska utföra innan man belönar, det blir problem både med för höga och för låga kriterier.
Belöningsfrekvens – Hur ofta man belönar, en hög belöningsfrekvens ger en uppmärksam hund, en för låg belöningsfrekvens ger ofta en frustrerad hund.
Belöningskvalité – Hur bra belöningen är. Belöningen bör anpassas efter svårighetsgraden på beteendet, mycket störning eller långt beteende = riktigt bra belöning. Kort, enkelt beteende utan störning = liten belöning.
Stimuluskontroll - Att hunden utför ett beteende på mitt kommando, väntar in kommandot och utför beteendet bara om jag säger rätt kommando.
Mappar - Man kan dela in frivilliga beteende i grupper "mappar", där beteendena (filerna) ligger i en viss ordning. På detta sättet man kan bläddra igenom mapparna för att få fram det beteende man vill förbättra/ändra, utan att riskera att "slita på" kommandot.
Belöningsplacering - Placera belöningen så hunden får en förväntan åt rätt håll. Om man vill att hunden ska stå istället för att sätta sig ner så är det smart att ge belöningen ganska långt ner så hunden får en förväntan neråt, om huvudet åker ner så åker baken upp. (Hunden är lite som en gungbräda på det sättet.)
Stadgeträning - Att få mer stadga i utförandet, att hunden ska kunna till exempel stå stilla längre och längre tid och med mer och mer störning.
Doggie-zen - Att stadgeträna genom att försöka locka hunden upp med något hunden vill ha, som den bara får om den står emot frestelsen.
Kallas även omvänt lockande, dvs man lockar hunden, men man vill inte att den ska följa efter. Externbelöning kan man säga är en form av doggie-zen.
Det behöver inte bara vara stadgeträning, man kan använda doggie-zen i alla moment, att med hjälp av en belöning försöka få hunden att göra fel. Till exempel att man lockar hunden att dra mot ens högerhand i fotgåendet och man enbart ger godbiten när den håller sig ordentligt på vänster sida.
Betingad förstärkare - En förstärkare som från början är neutral, som man betingar till att betyda förstärkning/belöning. (Till exempel en klicker)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Vilken bra sammanfattning :)
Har kollat mkt på Canis hemsida samt läst epostkursen, lärde mig en hel del på den :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så bra! Suveränt att du la ut detta! Tack! =)
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Jag vill lägga till ett par begrepp:
Förstärkningsschema - Vilket beteende leder till förstärkning, hur ofta och under vilka förutsättningar.
Regelbundet - innebär att beteendet alltid leder till förstärkning, oavsett kvaliten på utförandet. Används företrädesvis precis när man påbörjar ett nytt beteende, när man lägger till kommando och när man arbetar med tidiga stadier av kontrabetingning eller liknande.
Oregelbundet - innebär att ett beteende inte alltid leder till förstärkning, utan det krävs vissa specifika kriterier. Används bla. för att få fram nya aspekter av ett befintligt beteende som etablerats med hjälp av regelbunden förstärkning.
(Om hunden är van att alltid få klick när den lyfter högertassen lite, och klicket helt plötsligt uteblir, så kommer hunden att lyfta tassen lite högre: "Hallå, kolla vad jag lyfter nu då!" - då kan man plötligt fånga ett tydligare tasslyft och utveckla det vidare)
Shejpingschema - Att dela upp ett önskat beteende i så små delar som det bara går, identifiera vilka kriterier som är lämpligt att träna i vilken följd och hur man på bästa sätt kan öka kraven i lämpligt tempo för den individuella eleven. Viktigt att lägga upp i förväg, innan man påböjar träningen!
(Att hästen går i en sluta kan delas upp i att den söker framåt - nedåt och har en rund överlinje, går böjd jämt genom hel kroppen, träder in med ytter bakben in under tyngdpunkten, vinklar sina leder korrekt och behåller en jämn takt. Dessa moment kan sen delas upp i flera små delmoment som tränas in separat och sätts efter hand ihop till ett färdigt beteende som ligger under stimulikontroll.)